Foto: Mathias Løvgreen Bojesen / Ritzau Scanpix

Aase testede elcykel i tre måneder: Nu har hun solgt sin bil

Elcykler får folk ud af deres biler. Det viser forsøg, hvor 1.700 bilpendlere lånte elcykler.

I et projekt fik 1.700 bilpendlere en elcykel til låns på deres arbejdsplads. I tre måneder skulle pendlerne tage cyklen på arbejde i hvert fald to dage om ugen. Og pendlerne har fået meget mere motion end de ellers ville have fået og de har skånet miljøet og mindsket trængsel på veje. Sådan lyder konklusionen på projektet 'Test en elcykel' fra sidste år. Det skriver Politiken.

En af dem, som lånte en elcykel var Aase Pedersen, som arbejder som sekretær i Roskilde Kommune. Hun havde egentlig opgivet cyklen, fordi hun synes, der er for mange bakker på vej til arbejde. Hun endte dog med at blive så glad for elcyklen, at hun efter projektet købte sin egen - og samtidig solgte hun sin sin, så hun ikke bliver fristet, når vejret ikke er til en cykeltur.

- Jeg havde været vant til at cykle og vant til at få clearet hjernen, før man skulle hjem til små børn, og den fornemmelse får man ikke i bil, så jeg savnede det, siger Aase Pedersen til Politiken.

Læs også Bycykler indkøbt for flere hundrede tusind: Nu samler de støv

Aase Pedersen er ikke den eneste, som har haft en god oplevelse med elcyklen. Et år efter de 1.700 bilpendlere havde afleveret cyklen tilbage havde mange nemlig ændret vaner. I alt 34 procent var begyndt at pendle på cykel mindst tre dage, og 20 procent havde selv købt en elcykel.

Roskilde Kommune er én af de otte kommuner, som var med i projektet 'Test en elcykel'. Det har været så stor en succes, at de efterfølgende er fortsat med udlåne 15 elcykler tre måneder af gangen til borgere i kommunen.

- Der har været flere solstrålehistorier om, at folk var så glade for elcyklen, at de solgte deres bil nummer to, siger Trine Keinicke Sørensen, klimakoordinator i Roskilde Kommune, til Politiken.

Bag projektet 'Test en elcykel' står Gate 21, som er et partnerskab mellem både virksomheder, vidensinstitutioner, regioner og kommuner i Greater Copenhagen. For dem handler det også om at ændre folks opfattelse af elcykler.

- Mange ved ikke, hvor bekvem og praktisk en elcykel er. Udfordringen er, at den er dobbelt så dyr som en almindelig cykel, de ældre er bange for, om de kan håndtere den, og mange yngre synes, at den måske er usportslig, og at de burde køre på en almindelig cykel. Men det er fordomme. I Holland er elcyklen langt mere udbredt og bruges af alle, siger Projektleder i Gate 21, Anna Thormann Boesen.

Læs også Super-elcykler skal køre på cykelstien: "Det vil koste liv"