Bilkø over Langebro: Et stort renoveringsarbejde er i gang

Omfattende renoveringsarbejde af Langebro skaber bilkø. Arbejdet er en del af en større renovering af Langebro over en periode på fire år.

Hvis du har lagt vejen forbi den meget trafikerede Langebro i København her i weekenden, har du nok bemærket, at mange biler holder i kø.

Det skyldes asfaltarbejde, der en del af et større, akut renoveringsarbejde på broen.

Vejarbejdet har stået på siden fredag aften, og det har betydet, at der hele weekenden kun har været ét spor åbent i begge retninger mod normalt tre spor i begge retninger.

- Denne her weekend arbejder vi på den nordlige Sjællandsside. Næste weekend kommer vi til at arbejde på den sydlige del af Sjællandssiden. Weekenden derefter arbejder vi på hele Amagersiden, oplyser Henriette Hall-Andersen, der er områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Også i hverdagene vil der være vejarbejde de næste par uger. Her vil der nemlig blive lagt belægninger på fortovene over broen, og det betyder, at der kun vil være to vejbaner åbne i hver retning.

Spærres for al trafik i to døgn

Senere på måneden vil broen blive spærret for al trafik grundet reparationer. Dette vil ske fra lørdag d. 24. oktober klokken 6.00 til mandag d. 26. oktober klokken 04.00.

Udover den almindelige drift og vedligeholdelse af broen skal der monteres en såkaldt drypnæse på tværs af broens vognbaner og cykelsti, så nedsivende vand kan opfanges og ledes udenom broens maskinrum.

I forbindelse med de akutte reparationer - for samlet set 36,3 millkioner kroner – er der særligt fokus på at stoppe indsivning af vand, så yderligere nedbrydning af beton og maskindele forhindres.

Før drypnæsen kan monteres, skal brodækkets kant på Langebros faste del afrenses og malerbehandles. Arbejderne kan kun gennemføres, når broklapperne er oppe, og derfor er det altså nødvendigt at spærre Langebro i knap to døgn.

Når broen lørdag og søndag i uge 43 bliver spærret for trafik, udnytter Teknik- og Miljøforvaltningen muligheden for at udskifte belægningen på vej og cykelsti på Amagersiden i samme weekend, da man ellers vil være til gene for trafikken i længere tid.

En renovering på over 300 millioner kroner

På hverdage kører 50.600 køretøjer over Langebro. I forbindelse med renovering af brofugerne på Langebro i sommeren 2018 og en miljøsanering af parkeringskælderen i 2019 kunne Teknik- og Miljøforvaltningen konstatere, at der var behov for at foretage yderligere renoveringer af broen.

quote Vi fokuserer først på de akutte reparationer, men vi kommer til at genere trafikanterne engang imellem i løbet af de næste fire år

Henriette Hall-Andersen, områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune

På grund af flere års nedsivning af regnvand er dele af betonkonstruktionen i dårlig stand, og andre dele af betonen har taget skade som følge af en konstruktionsfejl helt tilbage fra opførelsen af broen i 1954.

En fejl, der betyder, at der er sivet regnvand ned i broen, hvilket går ud over konstruktionen og maskinen, der åbner og lukker broen.

Der er afsat over 300 millioner kroner i Københavns Kommunes budget på at lave en gennemgribende renovering af broen over de næste fire år.

- Vi fokuserer først på de akutte reparationer, men vi kommer til at genere trafikanterne engang imellem i løbet af de næste fire år. Vi vil selvfølgelig forsøge at gøre det uden for myldretiden, siger områdechef Henriette Hall-Andersen fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Langebro – bro efter bro

Den nuværende Langebro er en dobbeltfaget klapbro, der blev bygget i 1954 og er tegnet af arkitekten Kaj Gottlob, der 17 år tidligere havde stået bag søsterbroen Knippelsbro.

 

Københavns Kommune ejer broen, der forbinder Sjælland med Amager. Men den forbindelse er langt fra ny.

 

Siden 1690 har der nemlig været en bro over Københavns Inderhavn på Langebros placering med samme navn. Broen er blevet udskiftet et hav af gange, men navnet har holdt ved.

 

Kong Christian den femte lod den første opføre i 1690 som en ganske smal træbro, som ad flere omgange blev udbygget og udskiftet over 213 år.

 

I år 1903 blev træbroen med en svingbro, der gav mulighed for at føre sporvogne og en stigende biltrafik over broen.

 

Den bro holdt dog ikke ret længe. Med en stigende bilisme blev det nemlig nødvendigt at udbygge broen yderligere. I 1930 blev en midlertidig bro opført, som fik lov at stå i 25 år, inden den nuværende Langebro stod færdigbygget.

 

Arkitekten Kaj Gottlob havde ved opførelsen af den nye Langebro en vision om at bygge to højhuse i hver sin ende af broen. Kun det ene blev realiseret; dengang hed det Hotel Europa, i dag kendes det som Danhostel Copenhagen City.

 

Kilde: Gyldendals 'Den Store Danske', Wikipedia, Bryggenslokalhistorie.dk

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik