Passager overværede påkørsel - nødbremse stoppede ikke toget

Nødbremsen er konstrueret, så toget først stopper ved næste station.

Foto: Stine Sylvestersen - TV 2 Lorry

I samarbejde med tv2.dk

Onsdag formiddag blev en kvinde påkørt af et metrotog ved Sundby på Amager.

En ulykke, der måske kunne været undgået, hvis nødbremsesystemet i metroen virkede anderledes. Det mener Henrik Sabra, der var passager på metroen.

Han var på vej til arbejde og havde sat sig til rette på et af de forreste, blå metrosæder med øjnene mod Bellacenter Station, da han så en kvinde tæt på skinnerne foran sig.

Jeg var sikker på, at den ville stoppe, da der blev hevet i nødbremsen. Jeg kunne ikke forestille mig andet

Henrik Sabra, passager

På trods af kvinden satte metroen i gang, og derfor trak en af de andre passagerer straks i vognens nødbremse. Men stik imod hvad Henrik Sabra havde forventet, stoppede toget ikke.

- Vognen blev simpelthen bare ved med at accelerere og accelerere til den nåede sin maksimale fart, fortæller han og tilføjer, at han ellers var sikker på, at den ville stoppe, da der blev hevet i nødbremsen.

Metroen ramte kvinden, der overlevede med lettere kvæstelser. Først ved næste station stoppede den, og alle passagerer blev gennet ud, uddyber Henrik Sabra.

Ufrivillige vidner

For Henrik Sabra har episoden sat gang i tanker om metroens generelle sikkerhed. Det bekymrer ham især, at det er umuligt at styre, hvem der bliver ufrivillige vidner til en lignende situation.

- Der er ofte børnehaver med metroen, der kører ud til Naturpark Amager. De kunne lige så godt have siddet helt foran ved vinduet og været tilskuere til ulykken. Det er en forfærdelig situation, der brænder sig ind i nethinden, siger han.

Læs også Ny metro-trappe åbnet: "Folk bruger den, som om den altid har været der"

TV 2 har forsøgt at få en kommentar fra Metro Service, men de ønskede torsdag ikke at kommentere sagen.

At påkørslen kunne ske skyldes ifølge TV 2s oplysninger, at nødbremsen er konstrueret, så toget ikke standser øjeblikkeligt, men fortsætter til den efterfølgende station, hvor toget så bliver holdende.

Det skyldes, at evakuering ved en perron både er hurtigere og mere sikkert ved for eksempel en ulykke.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik