Københavns Lufthavn erkender: Vi bliver som Aalborg eller Billund for en tid

Københavns Lufthavn er ikke ved at lukke. Men lufthavnen skal vænne sig til at være en mindre lufthavn for en tid, siger direktøren.

Mens coronakrisen er ved at slippe sit tag på store dele af det danske samfund, tyder det på, at sygdommen vil blive hængende længe i luftfartsbranchen.

I en ny analyse fra lufthavnenes internationale brancheorganisation, Airports Council International (ACI), bliver det således anslået, at det vil tage mindst halvandet år endnu, før lige så mange passagerer flyver rundt i Europa, som de gjorde inden pandemien.

I værste fald kan mere end hver tredje passagerer stadig mangle i slutningen af næste år, og selv i bedste fald vil antallet af flyrejsende være lavere helt ind i 2022. Ifølge TV 2s erhvervskommentator Ole Krohn understreger det, hvor lang og sej genåbningen bliver for flybranchen.

- Det er en industri, der ligger ned, og det vil tage et par år, før de er tilbage på deres gamle niveau, siger Ole Krohn.

Hver en krone er gæld

Hverken i dansk eller international sammenhæng kan omfanget af coronakrisen overdrives for luftfartsindustrien. Da lande og grænser blev lukket ned, sendte det mange af de største aktører i Danmark mod afgrunden.

SAS har fyret halvdelen af sine ansatte og modtaget milliardstøtte fra blandt andet den danske stat. Også Norwegian har måttet spare for at få en økonomisk håndsrækning fra den norske stat. Uden den ville selskabet gå konkurs, lød advarslen.

Fredag kom Københavns Lufthavn med nye passagertal for juni. Selvom der er en betydelig fremgang at spore sammenlignet med april og maj, mangler lufthavnen stadig 95 procent af sine passagerer sammenlignet med samme måned sidste år.

SAS fly holder stille I Københavns Lufthavn, tirsdag den 30. juni 2020.
SAS fly holder stille I Københavns Lufthavn, tirsdag den 30. juni 2020.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Ifølge analysen fra ACI vil nedgangen vare ved flere måneder endnu, og det kan mærkes hos Københavns Lufthavn, fortæller administrerende direktør Thomas Woldbye til TV 2.

- Der er heldigvis nogle banker, der bakker stærkt op om os, og som tror på, at der er en fremtid efter krisen. Så vi kan holde til rigtig meget, og vi kan operere på det her niveau i hvert fald et år endnu, uden at vi kommer i finansielle problemer, siger Thomas Woldbye og fortsætter:

- Men hver krone, vi i dag trækker ud af banken, er en gæld, vi bygger op. Det er i sig selv en udfordring.

En mindre lufthavn

Ifølge Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef og luftfartsekspert ved Sydbank, ser Københavns Lufthavn ind i et tab i størrelsesorden af 700 millioner kroner i år. Tidligere forventede han, at de kunne lande et overskud på cirka en milliard.

Derfor vil Thomas Woldbye heller ikke garantere, at Københavns Lufthavn ikke bliver nødt til at fyre nogle af sine cirka 2600 ansatte. I første omgang vil han dog trække beslutningen så længe som muligt for at have størst mulig klarhed over, hvordan situationen bliver i fremtiden.

- Vi skal vænne os til at være en mindre lufthavn. I første omgang bliver vi en lufthavn på størrelse med Aalborg, derefter Billund Lufthavn, og så kommer vi forhåbentlig tilbage til det, København var i 2019, og så endda videre end det. Men indtil da skal vi være en mindre lufthavn og en simplere operation, siger Thomas Woldbye.

Han anslår, at det kan tage 18-24 måneder før Københavns Lufthavn er tilbage på passagertal som dem, de oplevede inden coronakrisen. Men ifølge analysen fra ACI er mange lufthavnschefer faktisk endnu mere pessimistiske.

Kun halvdelen af de adspurgte lufthavne i ACI’s analyse forventer således, at det samlede passagerantal i 2023 vil være højere, end det var i 2019. Samtidig viser analysen, at trafikprognoserne er blevet gradvist mere dystre over de seneste måneder.

Så mens store dele af det danske samfund er ved at genåbne, mens aktiemarkedet er tilbage på omgangshøjde, og mens antallet af indlagte patienter med covid-19 falder i Danmark, ser lufthavnene ikke du til at slippe for virussen og dens følgevirkninger lige foreløbigt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik