Handel i Københavns Lufthavne: Betyder formentlig billigere fly

Handlen på omkring 10 milliarder kroner er ATP's største nogensinde.

Det har været rygtet længe, og nu er det en realitet. Den australske kapitalfond Macquarie har solgt sine 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavne - selskabet, der driver Københavns lufthavn på Amager.

Det oplyser selskabet sent onsdag aften i en fondsbørsmeddelelse.

Køberen er den danske pensionsfond ATP, og prisen lyder på omkring 10 milliarder kroner.

Kan betyde billigere billetter

Handlen er dermed ATP's største nogensinde. Og ifølge TV 2s finanskommentator Ole Krohn er det godt nyt for passagererne.

- ATP er en langsigtet investor, der skaber lidt ro. De vil formentlig gå med til politikernes ønske om at sænke afgifterne, og det vil betyde billigere flybilletter, siger han.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) sagde i juli, at lufthavnen skulle nedsætte afgifterne. Og hvis ATP er med på den, vil det nu være muligt, da staten ejer godt 39 procent af aktierne i lufthavnen.

Den sidste store aktiehaver i selskabet er den canadiske pensionsfond OTPP.

Politisk krav om lavere afgifter

Macquarie har ejet en del af Københavns Lufthavne siden 2005, men har ønsket at sælge aktierne i et stykke tid, efter den danske stat fremsatte sit krav om lavere afgifter. Allerede i maj oplyste Maquarie i en meddelelse, at man overvejede at sælge.

Siden Macquarie købte aktierne i Københavns Lufthavne er aktiekursen gået støt i vejret. Macquarie har mere end fordoblet sin investering siden opkøbet.

Men de glade dage så altså ud til at slutte med regeringens luftfartstrategi, der blev lanceret i juli. Her blev det betonet, at det er vigtigt at gøre det nemmere for luftfartsselskaberne at oprette nye ruter. Og det gøres bedst ved at sænke selskabernes udgifter i form af skatter og afgifter.

En meget god forretning

- Det betyder noget for, hvor erhvervslivet placerer deres hovedkontorer - er der tilgængelighed? Er der flyforbindelser? Det betyder noget for at få turister til Danmark. Det betyder noget for ganske almindelige danskeres mobilitet at få nogle flere flyforbindelser, sagde Brian Mikkelsen i juli. 

- Derfor skal vi gerne have presset de priser ned for at få nogle flere flyforbindelser, så det bliver billigere at flyve både for almindelige mennesker og erhvervslivet.

I juli blev det offentliggjort, at kun én terminal i hele Europa tjener flere penge end Københavns Lufthavn. Det skyldes til dels det monopol, lufthavnen har fået af den danske stat.- Lufthavnen har fået et monopol af staten, og til gengæld for det monopol skal den også betale lidt tilbage. Og det skal den gøre ved at være en god lufthavn for fly ind og ud af landet og på tværs af landet, fastslog Ole Birk Olesen tilbage i juli.

 

Københavns Lufthavnes rejse fra stat til privat

ATP har købt sig en solid luns af Københavns Lufthavne. Det er resultatet af mere end et årtis privatisering.
ATP har aftalt af købe australske Macquaries andel af Københavns Lufthavne for et milliardbeløb. Købet skal godkendes af konkurrencemyndighederne.

Dermed er Københavns Lufthavne, der ejer Kastrup lufthavn, tæt på at få en ny, dansk storaktionær.

Få et overblik over udviklingen af ejerskabet af lufthavnen her:
* Københavns Lufthavne blev etableret i 1925 som Københavns Lufthavnsvæsen.

* Københavns Lufthavnsvæsen blev i 1990 omdannet til Københavns Lufthavne A/S med staten som eneaktionær.
* Det blev omdannet til et aktieselskab, for at selskabet kunne drives på et mere forretningsmæssigt grundlag.
* Københavns Lufthavne A/S ejer lufthavnene i Kastrup og Roskilde.
* I februar 1994 besluttede man at nedbringe statens ejerandel til 75 procent samt at søge selskabets aktier optaget til notering på Københavns Fondsbørs. 

* Aktieudbuddet skete i marts 1994. Aktierne blev optaget til notering på Københavns Fondsbørs 11. april 1994.
* I 1996 solgte staten yderligere 24 procent af sine aktier. Det resulterede i en statslig ejerandel på 51 procent.
* Det seneste salg af statslige aktier skete i 2000, hvor den danske stat solgte 17 procent af aktierne. Det resulterede i en statslig ejerandel på 34 procent.
* Den danske stats andel af aktiekapitalen er i perioden 2000 til 2006 gradvist øget til 39,2 procent som følge af CPH’s opkøb af egne aktier.
* Den australske kapitalfond Macquarie købte sig ind Københavns Lufthavne i 2005 og købte yderligere op i 2009.
* I maj 2017 meddelte Macquarie, at man overvejede at sælge sin andel. Det er altså nu tæt ved at ske.
* Ejerskabet vil, hvis salget går igennem, se sådan ud:
Copenhagen Airports Denmark (OTPP og ATP): 57,7 procent.
Den danske stat: 39,2 procent.
Udenlandske investorer: 1,8 procent.
Danske investorer: 1,3 procent.

Kilder: cph.dk

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik