Gymnasium køber 500 vækkeure til eleverne i kamp mod mobilen

Et sjællandsk gymnasium har sat gang i et eksperiment: At få mobilerne ud af soveværelset. Telefonerne kan betyde et dårligere helbred, siger forsker.

Foto: TV 2

I samarbejde med tv2.dk

I løbet af det sidste årti er clockradioer og vækkeure blevet erstattet af smartphones, der er rykket ind på natbordene for at få os ud af fjerene.

Især unge under 25 har telefonen med i seng - men udover at de bliver vækket, tjekker næsten hver tredje også telefonen om natten.

Det er blandt andet den statistik, der har fået Roskilde Katedralskole til at købe 500 vækkeure i Jysk og dele dem ud til skolens 1.g-elever i et eksperiment om digital dannelse.

Vækkeurene skulle ind i soveværelset i en uge, så mobilerne kunne komme ud. Inden forsøget filmede TV 2 eleverne en nat, hvor telefonerne lå ved siden af sengen.

Men har eleverne kunnet mærke forskel?

Og vil de blive ved med at holde telefonerne ude af soveværelset, når forsøget er ovre?

Maja Schejbel Andersen, 17 år.

Blev forstyrret 12 gange af mobilen på én nat.

Den første smartphone-frie nat sov Maja Schejbel Andersen dårligt.

- I starten havde jeg svært ved at stole på vækkeuret, for jeg havde aldrig prøvet at sætte sådan et før, siger hun.

Hun indstillede faktisk vækkeuret forkert, så det ikke ringede. Heldigvis var resultatet bedre dagen efter.

- Jeg sov både bedre og tidligere. Jeg lå ikke og tænkte ligeså meget, som jeg plejer at gøre. Jeg læste faktisk lidt i en bog. Det var rart, siger hun.

Hun har godt tænkt over, at hun bruger telefonen meget.

- Det er vildt, hvordan jeg får små kick af beskederne. Jeg synes selv, at jeg er ret stædig. Men selvom jeg sætter deadlines for mig selv og gerne vil lægge telefonen fra mig for eksempel klokken 22, så bliver den altid kvart over, siger hun.

Kan hun forestille sig at sove med et gammeldags vækkeur, selvom gymnasiets forsøg slutter?

- Det er svært at sige. Jeg er nødt til at ønske mig et vækkeur så. Måske lægger jeg telefonen længere væk, et andet sted i værelset, siger hun.

Johan Stubkjær Djursner, 17 år.

Blev forstyrret 16 gange på én nat.

Hele 16 gange blev Johan Stubkjær Djursners nattesøvn forstyrret af den smartphone, der lå på natbordet ved siden af sengen. Forandringen efter vækkeurets indtog var til at tage og føle på.

- Jeg kunne mærke en forskel med det samme: Jeg sov bedre og hurtigere. Jeg er næsten blevet immun over for alarmtonen på min telefon, så jeg skal altid sætte to-tre alarmer. Så det var også nemmere at stå op, siger han.

Han savnede ikke telefonen særlig meget. I hvert fald ikke før natten var ovre.

- Jeg kom til at tænke over det, da jeg vågnede dagen efter - hvor pokker var den? Den plejer at være det første, jeg ser, siger han.

Når Johan Stubkjær Djursner går på arbejde, lægger han telefonen i et skab. For hvis han bliver fanget i at bruge den, kan det være en fyringsgrund.

- Det er næsten ubehageligt at sige, at det er det eneste tidspunkt, jeg ikke har telefonen med mig. Jeg ved ikke, hvorfor det er så svært. Jeg er vant til at have den inden for en meters radius, også selvom jeg ikke skal bruge den, siger han.

Han tør ikke love, at telefonen bliver væk fra soveværelset i fremtiden.

- Hvis jeg kender mig selv ret, så kommer den nok derind igen, siger han.

 

Selv om vækkeurseksperimentet mest er ment som noget, der skal sætte tanker i gang hos eleverne, kan kombinationen af smartphone og søvn have konsekvenser.

Selv hvis vi ikke bliver vækket, kan forstyrrelserne fra skærme og notifikationer få os ud af den dybe søvnfase, hvor kroppen restituerer.

Det fortæller Naja Hulvej Rod, der er professor på Københavns Universitet og forskningsleder på et større projekt om søvn og smartphones.

- Vi ved fra søvneksperimenter, at når man bliver vækket mange gange, så har det lynhurtigt konsekvenser for kroppen. Derfor er vi nødt til at undersøge, hvad det gør for en hel generation, at de er udsat for det her, siger hun.

Tre digitale søvnråd

Jo længere væk telefonen er, jo bedre

Der er markant forskel, allerede hvis man flytter telefonen fra hovedpuden til natbordet eller et andet sted i rummet. Hvis den er helt uden for soveværelset, er det endnu bedre.

 

Sæt telefonen på flytilstand

Det forhindrer, at du får sms'er, opkald og notifikationer fra apps.

 

Reguler lyset, så det ikke er blåt

De fleste smartphones har en nattilstand, så skærmlyset er tilpasset mørket. Det gør det nemmere at sove.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik