Batteri skyld i kæmpebrand – den kan man ikke "bare lige" slukke, siger ekspert

Hvis den type batteri, der blandt andet findes i elcykler, først går i brand, er det meget alvorligt, siger faglig leder hos Teknologisk Insititut.

Torsdag aften var et batteri fra en elcykel tilsyneladende skyld i en kæmpe brand – og det er langtfra et enestående tilfælde.

Faktisk er Sikkerhedsstyrelsen særligt opmærksom på antallet af brande i de såkaldte lithium-ion-batterier, der blandt andet findes i elcykler, fordi der de seneste år er sket en stigning i disse sager.

quote Bekymringerne hjælper ikke, men det hjælper at være på forkant

Kristian Sylvester-Hvid, faglig leder, Teknologisk Institut

Derfor er det vigtigt, at man tænker sig om og er på forkant med, hvordan man undgår det, siger Kristian Sylvester-Hvid, der er faglig leder ved Teknologisk Institut, til TV 2.

- Der er heldigvis få brande i forhold til mængden af batterier, men når de bryder i brand, er det meget alvorligt. Den kan man ikke bare lige slukke, og røgen er meget giftig, siger Kristian Sylvester-Hvid.

Antallet af brande stiger

Branden torsdag aften opstod i en beboelsesejendom på Landsdommervej i København, hvor tre opgange måtte evakueres.

Ingen er foreløbigt kommet til skade, men branden spredte sig hurtigt til bygningens tag, da ilden fik fat i lejlighedens loft.

Og det skyldtes altså ifølge 112-opkaldet til Hovedstadens Beredskab, at der var gået ild i en elcykel, hvis batteri stod til opladning på fjerde sal i ejendommen.

Det er netop den type af sager med brande i lithium-ion-batterier, der ifølge Sikkerhedsstyrelsen er i stigning.

I 2021 og 2022 blev der registreret henholdsvis 30 og 73 brande, mens der ifølge de seneste tal alene i første halvår af 2023 blev registreret 58 brande.

Ifølge Kristian Sylvester-Hvid er batteribrandene et problem i hele verden, og lithium-ion-batterier findes i mange af de produkter, vi får flere og flere af – såsom telefoner, computere, elcykler, elværktøj og elektriske tandbørster.


Er det særligt risikabelt at eje en elcykel?

Brandene sker dog oftest i produkter inden for "lette" elektriske transportmidler, som blandt andet tæller elcykler, segboards og løbehjul, siger han.

Det skyldes dels, at batterierne er større end i eksempelvis telefoner, og at der globalt kommer flere og flere leverandører og producenter om buddet, som ikke nødvendigvis har styr på sikkerheden.

Men det betyder altså ikke, at der er en særlig risiko ved at eje en elcykel eller et elløbehjul, siger Kristian Sylvester-Hvid.

- Ikke hvis du tænker dig om. Bekymringerne hjælper ikke, men det hjælper at være på forkant, siger han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_

Først skal du vælge, hvor du køber

Batteribrandene opstår typisk i forbindelse med opladning, siger Kristian Sylvester-Hvid.

Det kan også skyldes fejl i batteriet, eller at det er beskadiget, men typisk er det, fordi det bliver for varmt, når det lades op, og antænder.

Derfor er der ifølge Kristian Sylvester-Hvid to ting, man først og fremmest skal være opmærksom på: Hvor man køber batteriet, og hvor det bliver repareret, når tiden er til det.

- Der er helt klart en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Jo billigere batteriet er, jo større risiko er der for fejl og dermed brand under opladning, siger han.

Derfor skal man undgå batterier, som er meget billige, og som sælges af leverandører uden for EU, hvor der er ingen eller i bedste fald ringe kvalitetskontrol.

Når batteriet begynder at blive sløvt, skal man være opmærksom på, hvilke certificeringer reparatøren har, og spørge kritisk ind til det, lyder det.

Tre råd mod at undgå brand

Derfra er det heldigvis ikke "raketvidenskab" at lade batteriet op derhjemme, mens man samtidig holder styr på sikkerheden, siger Kristian Sylvester-Hvid.

Man skal sikre, at man:

Aldrig gå fra et batteri, der er til opladning

Man skal ikke sætte det til og så blot tage afsted hjemmefra eller lægge sig til at sove.

For hvis der opstår en fejl, kan batteriet ikke nødvendigvis selv slukke og sørge for ikke at blive overopladt – og overopladning giver netop risiko for brand, siger han. 

Oplad batteriet under de bedste forhold.

Hvis batteriet oplades indenfor, skal det oplades et sted, hvor man opdager i tide, hvis det bryder ud i brand, og hvor det ikke antænder andre ting i boligen. Derfor må man heller aldrig lægge tøj eller lignende ovenpå eller ved siden af under opladning, lyder det.

Batteriet kan også oplades udenfor, så længe det ikke bliver vådt eller udsættes for hård frost. 

Har du en plan, hvis det bryder i brand?

Selvom batteribrande sker sjældent, er det en god idé at tænke over, hvordan du får batteriet udendørs, hvis det bryder i brand. Et lithium-ion-batteri brænder nemlig videre, selvom man forsøger at kvæle ilden, lyder det.

Derfor hjælper hverken skum, pulver eller et vådt håndklæde, ligesom der skal meget vand til, fordi batteriet skal nedkøles, før branden stopper – og det er ikke i praksis muligt derhjemme.

Man kan for eksempel oplade batteriet i en kurv af metaltrådnet på en rest af gipsplade, så det kan bæres ud, hvis det bliver varmt, lugter brændt eller udvikler røg. I så fald skal laderen slukkes som det første, siger Kristian Sylvester-Hvid.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik