Trafikstøj vægter højere end nogensinde før, når vi kigger på bolig

En spørgeundersøgelse viser, "at bo uden støj", nu er i top tre over de vigtigste prioriteter, når vi bliver spurgt om, hvad vi ønsker os i en boligs beliggenhed. Undersøgelser påpeger, at selv lavere niveauer af støj er mere skadeligt end hidtil troet.

Her kommer en gåde: 

Hvad er det, der kan være enerverende, konstant og direkte skadeligt for de mennesker, der påvirkes af den? 

Det er selvfølgelig støj.

Og netop den - eller rettere fraværet af den - fylder mere og mere, når vi skal vurdere beliggenheden af en bolig.  

Det viser en spørgeundersøgelse, som ejendomsmæglerkæden Home har lavet i samarbejde med analysevirksomheden YouGov. 

Af resultaterne fremgår det, at knap hver tredje myndige dansker - 32 procent - har "at bo uden støj", som tredje prioritet, når de skal tilkendegive deres ønsker om boligens beliggenhed.

Og for blot to år siden var det kun 24 procent, der vægtede samme prioritet så højt. 

- Rigtig mange danskere er påvirket af støj hver dag. Derfor er det også vigtigt at forstå, at det er et samfundsansvar at begrænse den, siger kommunikationskonsulent i Home, Michael Dalsager. 

Vi vil have mere ro

Stigningen skyldes blandt andet, at der er langt flere danskere, der bor op ad de større trafikårer - som for eksempel motorveje - end antallet af danskere, der er nabo til andre typer af støjudledende områder. Det kunne være et industriområde eller et landbrug, forklarer kommunikationskonsulent i Home, Michael Dalsager.

- I lyset af Covid-19 kan vi se, der har været en søgen efter mere plads, mere ro, og så er lysten til at bo tæt på natur vokset under hele corona, formentlig fordi vi har været mere hjemme. Og det kan man faktisk godt kalde en samfundstendens. Derudover er der også kommet et øget fokus på de skadelige påvirkninger, som støj har på os, siger han. 

Undersøgelsen er baseret på 2000 respondenter, og den er ifølge Michael Dalsager,  repræsentativ. 

Se Michael Dalsagers tips til, hvilke overvejelser du skal gøre dig, hvis du vil købe ejendom i støjfyldte områder

Lavere støj skader mere end hidtil antaget

Netop det øgede fokus, som Michael Dalsager henviser til, eksemplificeres blandt andet i et studie fra Syddansk Universitet, der - i det velrenommerede British Medical Journal - blev publiceret i efteråret. 

Her kom forskerne frem til, at vedvarende støj over en længere periode markant øger risikoen for at udvikle demens. Og desto højere støj, desto mere steg risikoen. 

Det seneste skud på støjforskningsstammen kom den 10. juli fra et forskerhold fra Kræftens Bekæmpelse. Studiet viste, at den danske grænseværdi for trafikstøj i boligområder - som er 58 decibel - kan være sat for højt. 

(Artiklen fortsætter under videoen, hvor projektchef i RealDania, Pelle Bournonville, forklarer, hvor meget af en motorvej, der skal overdækkes, før det forhindrer støj i boligkvartererne. Videoen er mere end 30 dage gammel.)  

Projektchef Pelle Bournonville fra RealDania forklarer i videoen, at støj reduceres bedst ved kilden - altså så tæt på motorvejen som muligt. Og at man skal overdække helt op til 1,5-2 kilometer af motorvejen, hvis det skal forhindre støjen i at bevæge sig langt ud i boligkvartererne.

I studiet kunne forskerne konstatere øgede risici for diabetes og hjerte-kar-sygdomme for påvirkninger helt ned til 35-40 decibel. 

Til sammenligning viser en oversigt over støjniveauer i hverdagen fra BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø, at der er et lydniveau på omtrent 40-50 decibel på et givent bibliotek.  

- Det er jo en afvejning, man skal gøre sig, når man skal til at investere i fast ejendom. Mange vil gerne bo tæt på de store veje, fordi de så kan komme hurtigt hen på sin arbejdsplads. Så det er ikke sådan, at de her områder – hvor der er påvirkning fra trafikstøj - vil blive affolket, siger Michael Dalsager.

Cirka 724.000 boliger, eller hvad der svarer til halvanden million danskere, er støjbelastet over grænseværdien på 58 dB. 141.000 af dem er udsat for støj over 68 dB, skriver cancer.dk.

En bred politisk aftale fra juni 2021 kaldet Infrastrukturplanen afsætter en pulje på 3 milliarder kroner i perioden 2022-2035 til bekæmpelse af trafikstøj. Puljen skal primært gå til støjskærme i særligt støjbelastede områder langs statsvejene.


(I tabellen nedenfor skal du på mobil skubbe til siden for at se tallene)