oplev
Place   People   play    

Grill-portræt: Frank sælger 35 kilo flæskesteg hver dag

Hos Skovgrillen i Hillerød, som nok er mest kendt for den gigantiske Taxaburger, er det slet ikke burger, der bliver solgt mest af.


Skovgrillen i Hillerød, der laver traditionel grillmad, er mest berømt for den gigantiske Taxaburger på 3,5 kilo. 

Kæmpeburgeren har gået sin sejrsgang i mange medier og også på de sociale medier.

Men publikumsfavoritten er faktisk den klassiske flæskestegssandwich. 

Den er så populær, at der bliver solgt over 10 tons flæskesteg om året. 

 - Jeg står op om morgenen og sætter 35 kilo flæskesteg over, og sidst på dagen er det hele væk, siger indehaver Frank Jensen.

Frank starter dagen med at sætte flæskesteg over
Frank starter dagen med at sætte flæskesteg over

Det er ikke kun i julemånederne, at Frank laver 35 kilo flæskesteg om dagen, efterspørgslen ligger ret stabilt hele året rundt.

 - Vi har nærmest ikke noget spild, siger han.

Den massive produktion af flæskestegssandwich kan kun lade sig gøre, fordi de har optimeret alle steder, hvor de kunne.

- Vi startede med at snitte ét salathoved, så brugte vi det, og så snittede vi et nyt. I dag snitter vi jo 30 salathoveder på én gang, og så kører det bare, siger han.

Sværen bliver skåret fra flæskestegen, når den kommer ud af ovnen og kommer i frituren, for at sikre at den er helt sprød.
Sværen bliver skåret fra flæskestegen, når den kommer ud af ovnen og kommer i frituren, for at sikre at den er helt sprød.
Foto: Esben Grage / TV 2 Lorry


Blev ejer som 21-årig

Frank Jensen har haft mange år til at øve sig i at lave flæskestegssandwiches, faktisk kan han fejre 25 års jubilæum som ejer af Skovgrillen i år. 

Da Frank Jensen var 21 år døde hans far, som drev Skovgrillen på daværende tidspunkt. Derefter overtog Frank grillen.

- Jeg var lige blevet færdig som bager og konditor, så jeg tænkte, det kaster jeg mig ud i, siger han.

Mange har gennem årene forsøgt at spise sig gennem Taxaburgeren på 3,5 kilo, der fik sin navn i en periode, hvor der kom mange taxachauffører på Skovgrillen
Mange har gennem årene forsøgt at spise sig gennem Taxaburgeren på 3,5 kilo, der fik sin navn i en periode, hvor der kom mange taxachauffører på Skovgrillen

Helsebølgen er ikke nået frem endnu

I de 25 år, hvor Frank og hans familie har drevet Skovgrillen, er der generelt blevet færre grillbarer i gadebilledet. 

Man kunne fristes til at tro, at Skovgrillen ville lide under kostråd om mere grønt og mindre kød. Men sådan er det ikke, helsebølgen har ikke ramt Skovgrillen endnu.

 - Generelt har vi set en stigning hele vejen, siger Frank om salget af grillmad.

Af og til kommer der en kunde og spørger om en vegetarburger, og den findes skam også på menukortet. Men det hører stadig til sjældenhederne.

 - Det er ikke det, vi sælger mest af. Det er flæskesteg og bøffer, siger Frank Jensen.

Det tager en time at lave en Taxaburger, og Frank bager selv den gigantiske burgerbolle.
Det tager en time at lave en Taxaburger, og Frank bager selv den gigantiske burgerbolle.
Foto: Skovgrillen

Kæmpeburger populær som aldrig før

Efterspørgslen på Taxaburgeren, der har været på plakaten i 18 år, er bestemt heller ikke faldende. 

 - Den er mere efterspurgt, end vi kan nå at lave den, for det tager noget tid, det er et ret stort projekt.

quote Jeg tror ikke, jeg står her om 10 år, min plan er at slappe af.

Frank Jensen, ejer af Skovgrillen


Derfor kommer Frank Jensen heller ikke til at tage Taxaburgeren af menukortet. 

Heller ikke selvom de officielle kostråd lige nu dikterer mindre kød fra især firbenede dyr.

 - Den er blevet en indgroet del af stedet, så om jeg gider lave den eller ej, efterspørger folk den i stor stil.

Bliver ikke ved for evigt

Frank Jensen har arbejdet på Skovgrillens beskedne 8x4 meter i et kvart århundrede.

Grillen er åben alle dage, og arbejdsdagen starter kl. 8:00 og slutter kl. 22:00.

Og selvom han og familien holder ferie så ofte de kan, så er planen ikke at blive ved for evigt.

 - Jeg tror ikke, jeg står her om 10 år, min plan er at slappe af. Det er en dejlig forretning og jeg elsker den, men det er timerne der dræber, siger han med henvisning til den lange arbejdsdag.

Frank Jensen vurderer, at der dagligt kommer mellem 300 og 700 kunder i Skovgrillen. 

OPLEV Foto
TV 2 LORRY Serie

Oplev

Programmet OPLEV giver dig nye idéer, så du aldrig mere skal kede dig, når du har fri.
Vi ser på alt det, du kan gøre, prøve, smage eller kigge på, fx premierefilm, nye udstillinger og mad og musik.
For hvis vi selv skal sige det, er vores sendeområde i al beskedenhed det bedste i hele Danmark.
Velkommen til kulturmagasinet OPLEV

play Se serien her