Stort overblik: Her skal der bruges trafik-milliarder i hovedstadsområdet

Den store aftale om fremtidens investeringer i infrastruktur betyder blandt andet motorvej til Frederikssund, udvidelse af flere strækninger samt førerløse S-tog.

Regeringen har med opbakning fra samtlige partier i Folketinget netop præsenteret en ny infrastrukturaftale med en plan for, hvordan 161 milliarder kroner skal udmøntes i trafikprojekter frem mod 2035.

Aftalen er et kludetæppe af infrastrukturprojekter, der indeholder planer for både veje, jernbanenettet, cykelstier, metro, S-tog og letbane.

Af de 161 milliarder kroner går omkring 64 milliarder kroner til veje, 86 milliarder går til jernbaner og 11 milliarder kroner går til en række puljer og øvrige initiativer.

Mens flere af de mere iøjefaldende projekter er havnet vest for Storebælt, så indeholder aftalen også massive projekter i TV 2 Lorrys sendeområde, der over de kommende 14 år kan realiseres.

Her kan i flæng nævnes færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen, udvidelse af Hillerødmotorvejen, Ring 4 og Motorring 3 samt motorvejene til og fra Amager. 

Jernbanenettet omkring København får en overhaling, S-togene skal i fremtiden førerløse, omegnskommunerne får BRT-linjer. 

Og så får København endnu en cykelbro, mens staten stiller en garanti på 13 milliarder til at bygge metro og veje til Lynetteholm.

Der er nok at gå i dybden med, så TV 2 Lorry bringer her et overblik over de vigtigste punkter i aftalen med betydning for indbyggerne i hovedstadsområdet.

Vi opdaterer løbende artiklen med mere fyldestgørende beskrivelser af de kommende projekter.

Vejnettet: 11,1 milliarder til hovedstadens veje

Kollektiv trafik: Hurtigere S-tog og udvidelser af stationer

Andre projekter: Lynetteholm, Bispeengbuen, støjbekæmpelse, cykelstier og en bro