Smal sag at inddrive millioner

Kommunerne har stor succes med at opfordre borgerne til at melde sig selv, hvis de har opgivet forkerte oplysninger til SKAT. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Halsnæs Kommune har rivende succes med at opfordre kommunens borgere til at melde sig selv, såfremt de selv mistænker, at de modtager ydelser, de ikke er berettiget til.

Det viser resultatet af godt to års arbejde i Halsnæs Kommune, hvor to medarbejdere indtil videre har hentet en besparelse for kommunen på 8,6 millioner kroner blot ved at sende breve med opfordringer ud til borgerne.

Det viser sig, at borgerne ofte melder tilbage, hvis de mener, at de ikke overholder kravene for at få udbetalt penge af det offentlige.

- Jeg tror ikke, de bevidst snyder, måske nogle enkelte, men det drejer sig oftest om forglemmelser, siger Lars Søndergaard, der er leder af Borgerservice i Halsnæs Kommune.

Ikke langt fra Halsnæs sidder borgmesteren i Allerød, Erik Lund, og glæder sig over den gode succes.

Han har ligeledes haft stor succes med indirekte opkrævningsmetoder og har i en årrække været varm fortaler for at lade kommunerne klare deres restancer selv.

Den opgave blev i 2005 overdraget til SKAT, og siden da er borgernes gæld til staten steget og steget, oplyser han.

- At det gik over til SKAT, har indtil videre kostet skatteborgerne et større tocifret milliardbeløb. SKAT kan ikke magte opgaven, lyder den kontante besked fra den konservative Allerød-borgmester.

Han ser derfor gerne, at regeringen lader opgaven gå tilbage til kommunerne, for så vil man i sandhed se resultater, lover han.

- Min opfordring til regeringen er, at man i det mindste skal give kommunerne mulighed for at tilbageholde løn.

- Som det er i dag, skal vi sende opgaven videre til SKAT og håbe, at de gør det. Det er tåbeligt og virker ikke, men regeringen siger nej hver gang, uddyber han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik