Skældsord og trusler fra kunder er hverdagskost for butiksansatte

Groft overfald på Netto-ansat vækker harme hos formand for HK Handel og Netto-chef. Men sagen er ikke enestående, viser en nyere undersøgelse.

Arkivfoto inde fra et supermarked. Foto: Benita Marcussen/Ritzau Scanpix

’Dumme kælling’, ’lille lort, ’luder’ og ’møgfisse’.

Der bliver i stigende grad langet andet end høflige vendinger og varer over disken, når danskerne handler ind i landets detailbutikker.

Mandag aften gik det så vidt, at en 19-årig medarbejder i en Netto-butik i Hundested udsat for et voldeligt overfald af en kunde, som var sur over prisen på en pakke kød. Den unge medarbejder blev hevet henover kassen og tildelt en skalle.

Det er hovedrystende dumt. Hvad i alverden er det, der sker? Hvor er vi på vej hen?

Per Tønnesen, formand for HK Handel

Sagen fra Netto i Hundested er dog langtfra enestående, lyder det fra HK Handel, som i sommer kørte en kampagne med afsæt i en undersøgelse fra Epinion af arbejdsmiljøet blandt butiksansatte.

Læs også Groft overfald i Netto - kunde gik amok over prisen på kød

Her svarede 68 procent, at de har oplevet kunder, der har talt nedladende eller grimt til dem, mens 13 procent har oplevet verbale trusler. Fem procent svarede, at de har oplevet at blive udsat for fysisk vold af kunder.

- Det kan ikke være rigtigt, at man ikke kan møde ind på arbejde uden at være bekymret for, om nogle kan finde på at overfalde én fysisk. Det hører ingen steder hjemme. Det er hovedrystende dumt. Hvad i alverden er det, der sker. Hvor er vi på vej hen, siger formand for HK Handel, Per Tønnesen, til TV 2 Lorry som reaktion på gårsdagens overfald i Netto i Hundested.

Campingstole og svinemørbrad smidt efter ansatte

Tallene fra undersøgelsen bekræftes af en lignende undersøgelse fra 2018, hvor HK Handel spurgte deres medlemmer om, hvilke typer af ubehagelige episoder med kunder, de oplevede rundt om i butikkerne.

I den lette ende sås episoder, hvor kunderne ’blot’ var ubehøvlede, og i den grelle sås eksempler på ansatte, der havde fået smidt alt fra campingstole til svinemørbrad efter sig.

Læs også Butiksansatte: Grovere tyverier skaber utryghed og afmagt

Per Tønnesen forklarer, at meget af det, som typisk kan få mange kunder op i det røde felt, ofte er ting, som de butiksansatte ikke træffer beslutning omkring.  

Det gælder for eksempel prisfastsættelsen på varer, og hvor mange der købes ind til den pågældende butik.

- Det vil vi gerne mane til besindighed omkring. Hvis man er utilfreds, skal man klage til rette vedkommende. Det vil som oftest være butikschefen eller varechefen det pågældende sted. Eller også indgive en skriftlig klage. Man skal ikke overfalde medarbejderen ved kassen hverken verbalt eller fysisk, for de har intet med de her ting at gøre. De sidder sådan set bare og passer deres arbejde, siger Per Tønnesen.

Han forklarer, at både verbale og fysiske overfald kan sætte dybe spor i de ansatte, som i yderste konsekvens langtidssygemelder sig, eller ender med at sige deres job op.

Butikker kan gøre mere

For at dæmme op for den hårde tone blandt kunderne opfordrer HK Handel butikkerne til at øge deres fokus på arbejdsforholdene for de ansatte. Eksempelvis gennem bedre skiltning over for kunderne, så de bedre informeret omkring, hvordan og hvem de skal klage til, hvis de er utilfredse.

- Som udgangspunkt tror jeg, at det som skete i Netto i Hundested er meget vanskeligt at gardere sig mod. Men generelt set synes vi, at man i alle butikker burde have meget klar og åbenlys skiltning af klagegangen. På den måde kan man gøre kunder opmærksom på, at hvis noget ikke er, som de mener, det burde være, så kan de henvende sig og klage til den pågældende butikschef, siger Per Tønnesen.

Netto-chef: Overfald er fuldstændig utilstedeligt

TV 2 Lorry har rettet henvendelse til Salling Group, der ejer Netto-kæden. Her svarer regionschef i Netto, Henrik Nielsen, i en mail angående gårsdagens hændelse:

”Det er naturligvis fuldstændig utilstedeligt. Enklere kan jeg ikke sige det. Og vi gør selvfølgelig alt for at tage ordentlig hånd om den pågældende medarbejder, der er blevet overfaldet helt uforvarende, og vores kolleger helt generelt. Medarbejderen har det efter omstændighederne godt.”

”Sådan episoder er heldigvis ikke hverdag i landets butikker, men når det sker, støtter vi op både før, under og efter. Eksempelvis med psykologer og anden hjælp, som vores kolleger må have behov for,” siger Henrik Nielsen i mailen.

Læs også Netto-medarbejder fra Ishøj hyldes af tusindvis af danskere

HK-formand Per Tønnesen har en klar opfordring til de danskere, som kan føle behov for at lufte deres utilfredshed, når de tager ud for at handle.

- Husk nu at behandl folk ordentligt. Vi vil alle sammen gerne have det godt på vores arbejdsplads, og det gælder også vores medlemmer. De er bare mødt ind for at passe deres arbejde ligesom du og jeg, siger han.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik