Kan du se striberne på vejene? Vejdirektoratet erkender problem

I mørke og vådt vejr bliver striberne på vejene - særligt motorvejene - nærmest usynlige. FDM taler om et sikkerhedsproblem.

I mørke og vådt vejr har mange bilister ualmindelig svært ved at se motorvejenes skillelinjer og midterstriberne på andre veje. Foto: Kristoffer Juel Poulsen/Ritzau Scanpix

Der er rigtig mange bilister, der har prøvet det. Vintermørket har sænket sig, og regnen siler ned, mens vinduesviskerne arbejder på højtryk. Gennem forruden kigger man med stigende nervøsitet - og ofte forgæves - efter vognbanelinjerne på motorvejen, så man ikke roder sig ind i et livsfarligt uheld.

Nu erkender Vejdirektoratet, at linjerne er alt for svære at se, og at det særligt med de våde efterårsmåneder, vi har været igennem, har ført til en del henvendelser fra utilfredse bilister. For de næsten usynlige striber udgør et sikkerhedsproblem på vejene.

Læs også Har du også undret dig? Derfor er motorvejene mod København mørklagte

Vejdirektoratet har folk på sagen, og en af dem er afspærringstekniker Karsten Henneberg, som ikke lægger skjul på, at der er et problem. Det er bare ikke helt let at løse.

Glasperler dækkes af vand

- Vejstriberne mellem vognbanerne på motorvejene er jo hvid maling. Den består af titaniumhvidt og af glasperler, og så er det bilernes lys på glasperlerne, der gør, at lyset bliver reflekteret og at vi kan se striberne. Men vi bruger helt plane vejstriber, og det betyder, at når det regner, så samler vand, skidt og nu også salt sig oven på striberne. Dermed kan striben ikke ses af trafikanten - den ser grå ud, forklarer Karsten Henneberg.

Det problem er blevet rigtig aktuelt dette efterår, fordi det har været det vådeste i mands minde. Og her hvor vinteren er begyndt, regner det stadig dag ud og dag ind.

- Jeg skal ikke turde sige, om det har noget med klimaet at gøre, men de store regnmængder gør i hvert fald problemet større, konstaterer han.

Synlige striber giver støj

Karsten Henneberg fortæller, at når vand og skidt bliver liggende, så det dækker vejstriberne, så er de fordi, de er plane. Det kan man ændre - og så alligevel ikke.

- Vi kan lave profilerede striber, hvor perlerne nærmest er små bakketoppe, så vandet løber ned mellem dem og bliver ledt væk via mønstre, som vi laver i striberne. Men det giver et helt andet problem - det støjer nemlig, når bilerne kører hen over dem, og så har vi et miljøproblem - folk, der bor langs vejene, kan jo blive syge af støj, og det hensyn skal vi også tage, fortæller Karsten Henneberg.

I øjeblikket gennemfører Vejdirektoratet et forsøg med en ny type vejstriber på Rute 22 mellem Kalundborg og Slagelse, og der er også gennemført forsøg på asfaltbanerne ved Tirstrup Lufthavn.

- Striberne ved Gørlev på Rute 22 på blev etableret i august. Men inden vi beslutter at satse på dem, så skal vi vide, hvor slidstærke, de er. Der er en del trafik på teststrækningen, men først efter et år ved vi, om de er holdbare nok, forklarer Karsten Henneberg.

Læs også Nyt forslag: Sådan skal der lukkes for motorvejstøj

Indtil de nødvendige tests er færdige, kommer der ikke nye striber på de danske statsveje - og siden de kommunale. Så bilisterne skal køre forsigtigt.

- Det er da blevet et sikerhedsoproblem. Vi er blevet mange flere på vejene, siger Karsten Henneberg, som tilføjer, at de striber, der er lagt på nu - og som er godkendt - løbende bliver kontrolleret.

FDM håber på løsning

Problemet med usynlige vejstriber er også noget, man genkender hos bilisternes organisation FDM.

Trafiksikkerheden og fremkommeligeheden bliver påvirket.

Dennis Lange, juridisk konsulent, FDM

- Du kan tro, vi får henvendelser om det fra medlemmerne. Og for os er det ikke et nyt problem.  Men der er lys for enden af tunnellen, for jeg ved, at Vejdirektoratet tester nye striber, og jeg har hørt, at de har gode erfaring foreløbig - både i forhold til refleksvirkning og støj. Så når de er klar, er det bare med at få dem rullet ud, for det er et relevant problem, hvor både trafiksikkerhed og fremkommelighed bliver påvirket, lyder det fra Dennis Lange, der er juridsk konsulent i FDM.

I en artikel på TV2.lorry.dk tirsdag fortalte vi, at motorvejsstrækningerne ind mod København er blevet mørklagte, fordi Vejdirektoratet gerne vil spare på eludgifter og mindske CO2-påvirkningen.

I den forbindelse var der mange Lorry-læsere, der på Facebook gav udtryk for, at de - særligt i mørke har svært ved at se vejstriberne. De - og alle de andre bilister - kan altså se frem mod bedre tider, men skal vente til engang efter næste sommer, før der sker noget.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik