Dittes Facebook-opslag gik viralt: "Tak, fordi I hjalp min autistiske søn"

Dittes 2-årige søn har fået en særlig nøglesnor, så folk kan se, han har autisme. Hun håber, at flere fremover vil lære den at kende.

- I dag i Netto lykkedes det mig at få solsikkesnoren på ham, og det varmede mit hjerte, at flere mennesker smilede anerkendende og hjalp mig, da han var på vej ud af butikken.

Sådan skriver Ditte Feierskov Pamperin i et Facebook-opslag om den såkaldte solsikkesnor, hendes søn bærer for at vise omverdenen, at han har autisme.

quote Lige nu er han lille, og han er ikke bevidst om de blikke, han får. Jeg kan se dem, og jeg kan håndtere det

Ditte Feierskov Pamperin

Hun delte opslaget i sin lokale Facebook-gruppe på Nørrebro, og det er siden gået viralt med mere end 7.500 delinger og 1.200 reaktioner.

Det er noget, der varmer Dittes hjerte, for hun mener, der er for få, der kender til solsikkesnoren, som altså har til formål at gøre usynlige handicap synlige, så folk omkring dem kan tage lidt ekstra hensyn.

Solsikkesnoren

Styr dig og opdrag din søn

Dittes søn hedder Carl. Han er to år, og i slutningen af april i år blev han diagnosticeret med infantil autisme.

For Carl betyder det, at han endnu ikke har noget sprog, hvorfor han af og til siger høje lyde og kan være svær at komme i kontakt med for fremmede mennesker. Ligesom Ditte ikke altid kan kalde ham til sig, når han stikker af fra klapvognen.

En af de ting, Carl virkelig nyder, er at spille på sin iPad. Her kan han spille det samme i timevis, hvor han trykker på det samme. Gentagelser er nemlig vigtige for Carl grundet hans autisme. Når han har sin iPad med ude at handle, oplever Ditte også, at folk reagerer. - Når han sidder med sin iPad, kigger folk sådan "okay, hvorfor har han det? Det var da mærkeligt. Skal han ikke ud og opleve verden?"
En af de ting, Carl virkelig nyder, er at spille på sin iPad. Her kan han spille det samme i timevis, hvor han trykker på det samme. Gentagelser er nemlig vigtige for Carl grundet hans autisme. Når han har sin iPad med ude at handle, oplever Ditte også, at folk reagerer. - Når han sidder med sin iPad, kigger folk sådan "okay, hvorfor har han det? Det var da mærkeligt. Skal han ikke ud og opleve verden?"

Det betyder af og til, at folk tysser, kigger vredt på sønnen og beder ham om at "styre sig" eller beder Ditte om at "opdrage" sin søn, fortæller hun:

- Lige nu er han lille, og han er ikke bevidst om de blikke, han får. Men jeg kan se dem, og jeg kan håndtere det. Men når han bliver større, ville det være rart, hvis man kan give et lille smil i stedet for at kigge mærkeligt, hvis der kommer mærkelige lyde, understreger hun.

Det er lige netop i det håb for fremtiden, at Ditte Feierskov Pamperin skrev opslaget. Nemlig at solsikkesnoren bliver så udbredt, at Carl, når han bliver ældre, møder større forståelse fra sine omgivelser.

- Hvis det bliver mere udbredt, kan det eksempelvis være, at en Netto-medarbejderne kan hjælpe, hvis han er ved at vælte alt ned fra hylderne. Eller at folk ikke går for tæt på i køen. Det handler bare om, de der små hensyn, man kan tage, siger Ditte.

Han får lov til at fare rundt - også bag kassen

På trods af, at der endnu er for få, der kender til solsikkesnoren, fremhæver Ditte samtidig de mange, der rent faktisk gør det. Og som er mere end villige til at hjælpe.

Et af de steder er i Zoologisk Have i København. Før Carl fik sin diagnose, kunne det være et hårdt sted at være, fordi han eksempelvis havde svært ved at vente i kø.

Men da han fik sin diagnose og fik solsikkesnoren på, blev det en del nemmere:

- Jeg oplever, at Zoologisk Have er helt inde i solsikkeprogrammet. Personalet passer rigtig godt på Carl og han får lov til at fare rundt inde i Zoo-butikken. Også bag kassen. Og de spørger, om der er noget, de kan hjælpe med. Så det er rigtig rart, forklarer hun.

Hun håber fremover, at de store supermarkedskæder vil følge trop og lære deres medarbejdere op i, hvordan de kan tage ekstra hensyn til folk med usynlige handicap.

- Vi forældre og folk med usynlige handicap er nødt til at tage ud at handle. Og jeg har et kæmpe håb om, at supermarkederne vil gå ind i det her program og uddanne deres medarbejdere, så det bliver nemmere, forklarer hun.

Vi er meget opmærksomme på problematikken

Hos Zoologisk Have er usynlige handicap, og autisme i særdeleshed, noget, de har stort fokus på.

De afholder blandt andet arrangementer for folk, der har autisme, ligesom de for nyligt har indført digitale hjælpemidler til autister.

- Vi er et sted for alle, og vi vil gerne sikre os, at alle vores gæster får den optimale oplevelse hos os. Vi har mange gæster med et usynligt handicap og synes, at Solsikkeprogrammet tapper godt ind i det, siger Kim Nielsen, der er kommerciel direktør i Zoologiske Have.

- Vi har blandt andet et e-learing program på fire videoer fra Solsikkeprogrammet, som vores medarbejdere skal se. Og så forsøger vi at være meget visuelle og skilte med det i selve haven, uddyber han.

I Salling Group er de ligeledes i gang med at se på, hvordan Solsikkeprogrammet kan implementeres i deres forretninger, ligesom de allerede har en række indsatser på området.

- Vi er i gang med at se ind i, hvordan Solsikkeprogrammet kan spille sammen med de tiltag, vi allerede har sat i gang, fortæller Henrik Vinther Olesen, der er CSR- og kommunikationsdirektør i Salling Group.

Som det er nu, uddannes medarbejdere med autisme til at kunne varetage et job i koncernen. Derudover samarbejder Salling Group med Gladfonden om at inkludere folk med forskellige handicap.

- Vi er meget opmærksomme på den her problematik. Både internt blandt kollegaer, der kan have forskellige handicap, og udadtil overfor kunderne i vores butikker, afslutter han.