Biograf svarer på kritik efter brand: "Det var ikke kun vores fejl"

En brand i en popcornmaskine fik Dagmar Bio i indre København evakueret den 1. december. Flere gæster har efterfølgende kritiseret biografens håndtering af branden. Nu svarer ledelsen på kritikken.

Dagmar Bio måtte evakueres, da en popkornmaskine brød i brand. Foto: Presse-foto.dk

Flere biografgæster måtte vinke farvel til deres hyggelige aftenplaner, da en popkornmaskine brød i brand i Dagmar Bio den første decemberdag, og biografen måtte evakueres. 

Branden i popcornmaskinen var dog slukket, da evakueringsarbejdet gik i gang.

Evakueringen og hele biografens håndtering af branden er senere blevet kritiseret af flere gæster, og nu svarer biografens ejere på kritikken.

Aflåste døre og mursten på flugtvejen

En af de gæster, der var på besøg i Dagmar Bio, den dag branden udbrød, var Peter Bratberg Jensen. Han har efterfølgende skrevet et kritisk brev til Dagmar Bio og Nordisk Film, som ejer Dagmar Bio. Heri beskriver han blandt andet, at der gik længe fra, at han og hans kæreste kunne høre brandbilerne, til han blev hentet ud af biografen. 

Læs også Storbrand på fabrik i Allerød: "Luk vinduer og døre", advarer politiet

Brandvejene var heller ikke forsvarligt lavet, og de måtte "finde vej til aflåste døre og gennem murbrokker for at komme ud", skriver han. 

- Havde branden været større, var det gået helt galt. Der var slet ikke styr på brandsikkerheden. Det er helt forkasteligt, og jeg håber hændelsen i dag får konsekvenser internt i jeres organisation og måden I sikrer jeres gæsters sikkerhed, skriver han i brevet. 

Læs også Brand på Benzinøen - forstærkning fra Sverige hjalp til

Men biografens mandskab handlede efter bedste overbevisning, lyder det fra direktøren for Nordisk Film Biografer Casper Bonavent.

- Fordi vi slukkede branden, inden brandvæsenet kom, så evakuerede vi ikke. Det er først, da brandvæsenet kommer, at vi får at vide, at vi skal evakuere. Og da brandvæsenet kommer, er det deres ansvar at evakuere, og vi følger deres anvisninger.

Ejerne af bygningen er ansvarlige

Brandmyndighederne havde ingen bemærkninger til biografens håndtering af branden, oplyser Casper Bonnavent. Alligevel ser han med alvorlige øjne på kritikken om de besværlige og uhensigtsmæssige brandveje.

- Vi tager fuldstændig ansvar for vores gæsters oplevelser, og derfor har vi også været i dialog med gæsterne, siger Casper Bonnavent. 

Dagmarhus, som er navnet på den bygning, Dagmar Bio ligger i, var under renovering, og derfor var flugtvejene ændret, fortæller Dagmar Bios direktør Casper Bonavent. Derfor retter Dagmar Bio nu kritik mod Dagmarhus for ikke at have informeret om ændrede og besværlige evakueringsruter. 

Læs også Mystisk brand i stort børnehus: Find anden pasning, opfordrer kommune

- Flugtvejen var ikke spærret, men Dagmarhus havde ændret vores evakueringsrute. Det er ikke noget, vi er begejstrede for. Der var ingen bemærkninger fra brandmyndighederne, men vi kritiserer alligevel Dagmarhus, fordi vi ikke blev informeret om en ændret evakueringsrute, siger han.

Men den udlægning er ejeren af Dagmarhus Claus Hildebrandt ikke enig i. 

- Det er noget vrøvl. De er udmærket godt klar over, hvordan man flygter ud af deres biografer, det er der ingen tvivl om. 

Biografgængeren Peter Bratberg Jensen kritiserer også, at der lå murbrokker i vejen på flugtruten. Her erkender ejeren af Dagmarhus sit ansvar. 

- Det er klart, at mine håndværkere skal rydde op, så deres ting ikke står hulter til bulter. Oprydningen fra min side kunne godt have været bedre, siger Claus Hildebrandt. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik