Alexanders idé slukker tørst i flygtningelejr: Vil sælge en halv million i 2021

Der er sket meget, siden Alexander Løcke første gang fik idéen til Solarsack, da han skrev sit speciale. TV 2 Lorry har genbesøgt opfinderen.

- Siden sidst har den fået en lille tud på, siger Alexander Løcke og holder en af sine blå plastposer op foran kameraet.

- Det gør, at den langt bedre kan integreres i de afrikanske hjem, for når man vender den på hovedet, fungerer den helt ligesom en hane, man kender fra sit eget køkken.

I 2019 var Alexander Løcke og hans firma, Solarsack, en af hovedpersonerne i TV 2 Lorry-serien "Vi der redder (lidt af) verden". Nu har TV 2 Lorry igen aflagt ham besøg for at høre, hvordan det går med projektet, der skal sikre rent drikkevand i de fattige dele af verden.

- Vi står stadig lidt i et vadested i forhold til forretningsmodel. Skal vi gå gennem nødhjælpsprojekter eller sælge vores produkt direkte til forbrugeren, siger Alexander Løcke.

Solarsacken fungerer ved, at den først fyldes med vand og derefter placeres i solen. Solens varme slår vandets bakterier ihjel, så vandet efter fire timer er rent og klar til at blive drukket.

Selve produktet har gennemgået en mere mærkbar ændring, da det, siden programmet blev sendt, er blevet udleveret til over 25.000 mennesker i en flygtningelejr i Uganda.

- Vi så en adoptionsprocent på 99, siger Alexander Løcke.

- Det vil sige, at når vi kom ud om morgenen, så var folk i gang med at gøre deres Solarsack ren fra dagen før, hvis den ikke allerede lå rundt om på tagene.

Kan genanvendes som tagsten

I firmaets lokaler i København bliver der løbende eksperimenteret med produktet. En maskine simulerer for eksempel den afrikanske sol, så posernes holdbarhed kan måles og dokumenteres.

- Når en Solarsack er brugt op, har den allerede sparet 500 kilo Co2. Derudover kan den tilbageleveres gennem et pantsystem i samarbejde med lokale, så den brugte Solarsack bliver til tagsten eller andre byggematerialer, fortæller Alexander Løcke.

Også internt er der sket ting og sager for Solarsack. Blandt andet er serieiværksætteren Jonas Pilgaard, der i 2018 solgte sin ejerandel i start-up virksomheden Spektral for et større millionbeløb til Apple, blevet medinvestor og direktør.

- Solarsack er en virksomhed i rivende udvikling, og der er kommet kompetente, professionelle kræfter om bord, der tror på idéen, siger Alexander Løcke.

- Den feedback vi har fået fra flygtningelejren har gjort, at der er begyndt at komme en del omtale af vores produkt, og nu regner vi med at have solgt en halv million Solarsacks bare i år, tilføjer han.

Du kan se en video om Alexander Løcke og hans Solarsack i toppen af artiklen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik