Partnerskabet mellem gadefesten Distortion og kørselstjenesten Uber falder mange for brystet, og især i taxabranchen svier sponsoraftalen mellem Distortion og Uber.
- Problemet er, at det er offentlige midler. Det er skatteborgernes penge, som nu kører ud og bliver til sponsorkroner i en festival, hvor folk kan have det sjovt og så efterfølgende bliver opfordret til at bruge et pirattaxaselskab, siger Thomas Wiigh Larsen, der er bestyrelsesmedlem i brancheorganisationen TiD - Taxaførere i Danmark til TV 2 Lorry.
Brev til overborgmesteren
Organisationen har skrevet et brev til overborgmester Frank Jensen for at få kommunen til at lukke for støttekronerne til Distortion, hvis ikke samarbejdet med Uber ophører øjeblikkeligt:
'På vegne af brancheforeningen TiD, skal vi gøre opmærksom på, at det samarbejde som Københavns kommune har med Distortion, og som derved blåstempler pirattaxaselskabet Uber, ikke kan accepteres - Derfor bør vi forvente, at Københavns kommune afbryder samarbejdet med Distortion, såfremt Uber ikke bliver fjernet som samarbejdspartner. Dette partnerskab strider i den grad mod Københavns kommunes Fair Forhold, der blev indført bl.a. på grund af RyanAir,' lyder det blandt andet i brevet til overborgmesteren.
Svar på Facebook
I en facebookopdatering fra i dag skriver overborgmester Frank Jensen blandt andet:
- For at fjerne enhver tvivl om min holdning - Hvis Uber bliver dømt for at køre ulovlig piratkørsel, så har Uber intet at gøre som sponsor for en festival, som også Københavns kommune bakker op om. Vi vil ikke medsponsorere en festival, hvis det viser sig, at andre sponsorkroner er penge, der er tjent ved ulovligheder. Jeg går ind for deleøkonomi - men ikke, når det fungerer som en skalkeskjul for løndumping.
Læs også: Distortion-direktør mener, at Uber er et frisk pust
Og: Distortions samarbejde med Uber vækker vrede på rådhuset