Status på Kulturnatten: Rekordsalg af kulturpas og mange glade gæster

Hundredevis af kulturelle særarrangementer blev fredag aften og natten til lørdag afviklet under paraplyen 'Kulturnatten' i København. Vi gør foreløbig status.

Med et overflødighedshorn af kulturelle oplevelser og særarrangementer har Kulturnatten endnu engang lokket tusindvis af danskere på en aftenvandring rundt i hovedstaden.

Et kulturpas er den gyldne adgangsbillet til den kulturelle buffet, og i år ser det ud til, at endnu flere har haft appetitten i orden. 

quote Indtil videre er der ikke kommet nogen klager ind på mail

Marie Myschetzky, sekretariatsleder, Foreningen Kulturnatten

Sammenlignet med sidste år har 15 procent flere købt kulturnattens 'badges' hos 7-Eleven, hvor det har været muligt at købe sit kulturpas de seneste ti år.

- Det er klart, at det tørre, lune efterårsvejr, vi har været beriget med de seneste dage, har stor betydning for, om danskerne vælger at tage af sted eller blive hjemme. Det, og så naturligvis et spændende og varieret program, der tiltaler unge som gamle, har lokket ekstra mange til byen, siger Morten Vedel, der er kommerciel direktør i 7-Eleven, i en pressemeddelelse.

Glade gæster og glade arrangører

Kulturnattens arrangører er først klar med deres besøgstal for 2018 på mandag. Kulturpasset kan både købes hos 7-Eleven, på museer og biblioteker, så det vides ikke endnu, om det samlede antal solgte badges er nok til at slå rekord.

Arrangørerne kan dog allerede nu afsløre, at de er meget tilfredse med interessen for Kulturnatten, og at aftenen ser ud til at være gået perfekt.

- Indtil videre er der ikke kommet nogen klager ind på mail, og vi har kun fået én enkelt henvendelse på Facebook i går aftes, fra en der synes, hun havde stået længe i kø. Det virker som om, at gæsterne generelt har haft en dejlig aften, siger Marie Myschetzky, sekretariatsleder hos Foreningen Kulturnatten. 

Foreningen Kulturnatten peger også på vejret som en ret afgørende, og altid utilregnelig faktor, i antallet af solgte kulturpas.

Og så har flere spændende aktører har budt sig til for første gang, lyder det.

- Nationalbanken har ikke været med før, og det har Mærsk heller ikke med det setup, de tilbød i år. Mange køber kulturpas bare for at besøge dem, siger Marie Myschetzky.

Kulturnat hos TV 2 Lorry

TV 2 Lorry bød selv indenfor på Kulturnatten til en aften under temaet 'før og nu'.

Her kunne man gå på opdagelse i alt det udstyr, som har været brugt på tværs af stationens snart tredive år som regional nyhedsstation. 

Og så var det muligt at få løftet sløret for, hvordan TV 2 Lorry vil udvikle sig som mediehus i den nærmeste fremtid.

Til alle der deltog i Kulturnatten hos TV 2 Lorry: Tak fordi I kom! Det var skønt at se så mange.

Til alle der gerne ville have været med: I kan se noget af det, der foregik, her:

Nu tager vi så kulturbrillerne på - og stiller skarpt på kulturnatten. En begivenhed, der har eksisteret i mere end 25 år - og som bliver ved med at vokse.

Se også her, hvordan vores vært Marco Houlind fik venlig assistance fra en modig gæst, der på elegant vis lukkede udsendelsen og sagde tak for i aften.