Sådan undgår du at blive snydt via MobilePay

Mand forsøgte at snyde kvinde ved at udgive sig for at være fra Danske Bank Østerbro. MobilePays chef roser kvinden for at reagere helt korrekt.

- Bliver man ringet op, skal man bruge sin sunde fornuft. MobilePay vil aldrig bede om at oplyse personlige koder eller noget andet i telefonen.

Sådan siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay i Danske Bank, efter at en kunde på facebook har berettet om, hvordan hun blev ringet op af en, der forsøgte at misbruge hendes MobilePay.

Manden udgav sig for at være Per Andersen fra Danske Bank Østerbro. Men kunden, Helle Nielsen Ziersen,  var heldigvis både vågen og skeptisk. Og hun valgte ikke at tro på ham, selv om henvendelsen på alle måder virkede troværdig. Blandt andet ved, at manden sendte hende en aktiveringskode., som lignede dem, hun plejer at få. 

- Jeg kunne sagtens være faldet i, men jeg var heldigvis skeptisk fra starten, siger Helle Nielsen Ziersen til TV 2 Lorry. 

i stedet for at aktivere koden valgte Helle Nielsen Ziersen at ringe til en kundemedarbejder hos MobilePay. Her fik hun bekræftet, at der var tale om et dygtigt svindelnummer. 

quote Desværre er det sådan, at hvor der er penge, der er også folk, der forsøger at svindle

Mark Wraa-Hansen, Chef, MobilePay, Danske Bank

- I den konkrete sag synes jeg, at brugeren har opført sig eksemplarisk, siger Mobilepay-chef Mark Wraa-Hansen fra Danske Bank.

 Helle Nielsen Ziersen gjorde nemlig lige præcis det, MobilePay råder en til at gøre:

- Hvis man er i tvivl, så synes jeg man skal bede om at ringe tilbage, og så skal man ringe på det officielle MobilePay-nummer, som fremgår af app'en, siger Mark Wraa-Hansen til TV 2 Lorry. 

Han understreger, at sikkerheden omkring MobilePay er ekstremt høj, og at svindelen er ekstremt lav.

- Den er seks gange lavere end almindelige kort, siger han.

- Desværre er det sådan, at hvor der er penge, der er også folk, der forsøger at svindle.

Nyttig viden hvis du bruger Mobilepay