Patientforeninger om ventetider på hovedstadens skadestuer: "urimelig"

Der er stor forskel på, hvor hurtigt man kan regne med hjælp som patient på skadestuen, viser regionernes målsætninger. Værst ser det ud i hovedstaden.

Når patienter melder deres ankomst på landets akutmodtagelser, er der forskel på, hvor hurtigt de kan regne med at få hjælp. 

Det viser regionernes målsætninger for ventetider for patienter, som har mindre skader eller lidelser, skriver Politiken tirsdag.

Mens de nordjyske akudmodtagelser forventer at tilse 9 ud af 10 patienter inden for en time, gælder det i hovedstaden blot 5 ud af 10 patienter. 

Danske Patienter: Urimelig målsætning

Men ifølge paraplyorganisationen for patientforeningerne Danske Patienter er den målsætning "urimelig og alt, alt for lav", skriver avisen.

quote Der er ikke nogen logik i, at vi i et lille land som Danmark har så forskellige målsætninger. Hvis en jyde og en københavner har de samme smerter, bør ventetiden være den samme for dem

Morten Freil, direktør, Danske Patienter

- Der er ikke nogen logik i, at vi i et lille land som Danmark har så forskellige målsætninger. Hvis en jyde og en københavner har de samme smerter, bør ventetiden være den samme for dem, siger direktør i Danske Patienter, Morten Freil, til Politiken.

Siden 2013 har regionerne skullet opstille såkaldte servicemål for ventetider på akutmodtagelserne.

Ifølge økonomiaftalen med Danske Regioner skal regionerne løbende måle, om de opfylder målsætningerne, så der kan skrides ind, hvis ventetiderne stiger. 

Hovedstaden ved ikke, om den efterlever sin målsætning

Region Nordjylland har fra juni i år ændret sit mål. Det er ikke længere 85, men 90 procent af alle patienter, der bør være tilset efter en time.

Regionen har endnu ikke tal for, om den efterlever det nye mål, men fra 3. kvartal 2016 til 2. kvartal i år har 85,7 procent af alle patienter fået hurtig nok hjælp. 

Ud over Nordjylland lever Syddanmark og Sjælland op til deres mål. I sjællandske akutmodtagelser bør 85 procent af de mindst syge patienter have hjælp inden for en time, hvilket 85,8 procent af dem har oplevet i årets syv første måneder.

Region Hovedstaden ved ikke, om den efterlever sin målsætning. Personalet på langt de fleste af de 11 akutmodtagelser har mistet overblikket over ventetiderne på grund af det nye it-system Sundhedsplatformen, skriver Politiken.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik