Ny skulptur på vej i København: Hylder arbejderne på B&W

En skulptur, der forestiller en arbejder på det gamle B&W-værft, kan få prominent plads i København. Lokalbefolkningen og udvalg bakker op om idéen.

Det oprindelige bud på, hvordan en skulptur af B&W-arbejderen kunne se ud. Foto: Københavns Kommune

B&W 1926: Burmeister & Wain set fra Ovengaden Oven Vandet Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1926: Burmeister & Wain set fra Christianshavns kanal Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1927: Københavns Flydedoks skibsværft, Christianshavn Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1928: Maskinværksted med forskellige motordele Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1858: Baumgarten & Burmeister på Christianshavn, bygningen til højre er dateret 1858 Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1927: Christianshavn, bemærk marketenderiskibet Frikadellen i Christianshavns Kanal Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1927: Christianshavn, midterste maskinværksted med mange dieselmotorkomponenter Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1927 B&W´s Jernstøberi og Staalværk, Teglholmen Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1929: B&Ws nyopførte prøvehal set fra Knippelsbro,1929 Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1929 Christianshavn set fra Knippelsbro, 1929 Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1929: Strandgade med Christianskirken og indkørslen til B&W i bunden af gaden til højre for kirken, 1929 (2) Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1930: Opbygning af B&W totakt dieselmotor type 662-WF-140 på 7000 ihk til B&W bg. nr. 559 MS Amerika, leveret til ØK, København 1930 Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1930: Firetakt hovedmotor nr. 1672 til B&W bg. nr. 566 MS Corneville leveret til A.F. Klaveness & Co, Oslo i 1930. Maskintype 2x7200-M på i alt 5000 ihk Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1912: DS Avanti leveret til Det forenede Dampskibs-Selskab Aktieselskab, København i 1912, 3200 dwt, maskintype HML (høj, mellem og lavtryksdampmaskine) på 850 ihk Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

De gamle B&W-haller på Refshaleøen, der engang var blandt landets største arbejdspladser. Foto: Nils Meilvang - Ritzau Scanpix

1 af 16

Det findes næppe en virksomhed, der er så synonym med en bydel, som det gamle Burmeister & Wain - også kendt som B&W - er med Christianshavn.

Skibsværftet, der var Danmarks største, havde sit hovedsæde og opererede ud fra bydelen i mere end hundrede år, og frem til konkursen i 1996 beskæftigede det titusindevis af arbejdere.

Det oprindelige bud på, hvordan en skulptur af B&W-arbejderen kunne se ud. Foto: Københavns Kommune

Netop arbejderne på B&W-værftet er der nu et ønske om at ære med en statue.

Forslaget har været undervejs siden foråret 2017, men nu kan en beslutning være på vej inden længe.

På mandag skal billedkunstudvalget i Københavns Kommune indgive et høringssvar, der sætter skub i processen.

Ønsket er, at den anerkendte kunster og tidligere smed ved netop et skibsværft, Jens Galschiøt, skal opføre en naturalistisk skulptur af en B&W-arbejder. 

Placeringen skal være midt på Børnehusbroen på Christianshavn, kun et stenkast fra det gamle B&W hovedkontor på Strandgade.

Artiklen fortsætter under billedet...

B&W 1858: Baumgarten & Burmeister på Christianshavn, bygningen til højre er dateret 1858 Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1929: Strandgade med Christianskirken og indkørslen til B&W i bunden af gaden til højre for kirken Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

Opbakning fra lokalbefolkningen

Da forslaget om en arbejderskulptur først blev stillet, iværksatte Christianshavns Lokaludvalg en borgerpanelundersøgelse for at klarlægge lokalbefolkningens holding til skulpturen.

B&W-arbejderne er jo lige så vigtige for Christianshavns historie som Tordenskiold og Christian 4.

Poul Cohrt, formand for Christianshavns Lokaludvalg

Den var overvældende positiv. Ud af mere end 200 adspurgte var over tre fjerdedele positive over for idéen, mens kun én ud af ti ikke syntes om den.

Også i Christianshavns Lokaludvalg er der opbakning til statuen.

- Vi syntes, det var en rigtig god idé, siger Poul Cohrt, formand for Christianshavns Lokaludvalg.

- Skulpturen minder os om Chrisitanshavns nærmeste fortid. Der, hvor den skal opstilles, stod B&W medarbejdere tit og nød udsigten, mens de spiste frokost. B&W-arbejderne er jo lige så vigtige for Christianshavns historie som Tordenskiold og Christian 4.

Poul Cohrt henviser til den massive opbakning fra borgerpanelsundersøgelsen og fortæller, at holdingen i udvalget er den samme, selvom sagen har ligget stille i næsten et år.

Samtidig mener formanden, at det er forfriskende med en skulptur, der for en gangs skyld ikke hylder aristokratiet eller kultureliten.

- Det plejer jo at være magtens folk, der opstilles. Så vidt jeg ved, vil det være første sted i København, hvor man på statuerer arbejdere på denne måde.

Mens lokaludvalget lodder uforbeholden opbakning, gjorde billedkunstudvalget et par indsigelser, sidst man behandlede skulpturforslaget.

Selvom billedkunstudvalget bakkede op, lød det, at skulpturens naturalistiske udformning bør have flere dimensioner.

01:31 Luk video

Artiklen fortsætter under billedet...

B&W 1927: Københavns Flydedoks skibsværft, Christianshavn Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1927: Christianshavn, bemærk marketenderiskibet Frikadellen i Christianshavns Kanal Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

Burmeister & Wain

Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri - ofte forkortet B&W - var en dansk værftskoncern fra 1843 til 1996.

B&W blev grundlagt 1843 i København af den holstenske snedker Hans Heinrich Baumgarten . Efter råd fra H.C. Ørsted optog han i 1846 den unge polytekniker Carl Chr. Burmeister som partner.

I 1865 indtrådte den britiske maskiningeniør William Wain som partner, da Baumgarten trak sig ud.

Værftet byggede cirka 1000 skibe samt lokomotiver, forbrændingsanlæg, broer mm. - herunder verdens første oceangående dieselmotorskib, M/S Selandia i 1898.

I efterkrigstiden tegnede B&W sig for op mod syv-otte procent af den samlede danske industrieksport, indtil 1970'erne bød på virksomhedsturbulente år.

I 1980'erne og 1990'erne var B&W udsat for hård konkurrence fra især japanske og sydkoreanske værfter. Selskabet gik konkurs i 1996.
​​​​​​
Selskabet havde til huse på Christianshavn i hele dets levetid.

Kilde: Gyldendals 'Den Store Danske'

Se mere

Hel bydel skabt omkring industri

Ole Sørensen ved om nogen, hvordan B&W har sat sit aftryk på Christianshavn.

Jeg synes, det er en rigtig god idé. Arbejderne fra B&W har i den grad sat sit aftryk på Christianshavn

Tidligere ansat hos B&W og guide på museet DieselHouse

Han blev ansat hos virksomheden i 1973, da antallet af ansatte var på sit højeste. Dengang var Christianshavn langt fra den bydel, den er i dag. 

- Alt har ændret sig. Hele Christianshavn har udviklet sig meget siden. Mange af værftets arbejdere boede jo her på Christianshavn. Før blev Christianshavn set som et dårligt sted at bo, i dag er det jo helt omvendt. 

Selvom Ole Sørensen selv sad på "Ørkenfortet" - B&Ws hovedkontor ved Knippelsbro - som funktionær, og dermed næppe kunne klassificeres som arbejder (- arbejderne sagde, min bukserøv var slidt blank af at sidde ned, som han siger), så er han stor tilhænger af en statue af værftets arbejdere.

- Jeg synes, det er en rigtig god idé. Arbejderne fra B&W har i den grad sat sit aftryk på Christianshavn. Tag Knippelsbro, Ørkenfortet, de store haller og mange af kanalerne. De er bygget af B&W og står stadig. Meget andet er revet ned og lavet til grimt, nyt byggeri, siger Ole Sørensen.

Ganske som den foreslåede skulptur ofte stod han og indtog sin frokost på Børnehusbroen, mens han betragtede vandets skvulpen i Christianshavns Kanal.

I dag arbejder han som guide på industrimuseet DieselHouse, hvor han er med til at oplyse om de fodspor, det store værft plantede på den kunstigt anlagte ø.

- I det hele taget har der ikke været mange på Christianshavn indtil for nylig, der ikke har haft et eller andet forhold til B&W.

Jens Galschiøt

Jens Galschiøt er en dansk billedkunstner, uddannet som smed på Odense Stålskibsværft 1978, autodidakt som kunstner.

Jens Galschiøt bruger sine store skulpturinstallationer som en slags street art. Han har således siden 1993 opstillet 20 tonstunge skulpturer af 'Min indre svinehund' ulovligt på centrale pladser i byer i Europa.

Han har siden lavet lignende skulpturmanifestationer i det offentlige rum, bl.a. de 8 meter høje Skamstøtteri Hongkong (1997), Mexico (1999) og Brasilien (2001), hvormed han vil synliggøre verdens urimeligheder og tabuer og provokere beskuerne til aktiv stillingtagen.

I 1994 købte han et større fabriksområde i Odense, der siden er blevet omdannet til værksted, galleri, støberi og skulpturpark.

Kilde: Gyldendals 'Den Store Danske'

Se mere

B&W 1926: Burmeister & Wain set fra Ovengaden Oven Vandet Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1926: Burmeister & Wain set fra Christianshavns kanal Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1928: Maskinværksted med forskellige motordele Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1927: Christianshavn, midterste maskinværksted med mange dieselmotorkomponenter Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1927 B&W´s Jernstøberi og Staalværk, Teglholmen Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1929: B&Ws nyopførte prøvehal set fra Knippelsbro Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1929 Christianshavn set fra Knippelsbro Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1930: Opbygning af B&W totakt dieselmotor type 662-WF-140 på 7000 ihk til B&W bg. nr. 559 MS Amerika, leveret til ØK Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1930: Firetakt hovedmotor nr. 1672 til B&W bg. nr. 566 MS Corneville leveret til A.F. Klaveness & Co, Oslo i 1930. Maskintype 2x7200-M på i alt 5000 ihk Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

B&W 1912: DS Avanti leveret til Det forenede Dampskibs-Selskab Aktieselskab, København i 1912, 3200 dwt, maskintype HML (høj, mellem og lavtryksdampmaskine) på 850 ihk Foto: Billede udlånt af museet DieselHouse

De gamle B&W-haller på Refshaleøen, der engang var blandt landets største arbejdspladser. Foto: Nils Meilvang - Ritzau Scanpix

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik

Kulturkalenderen

Hvad sker der i Lorryland i dag?