Ny jernbane står snart klar: Men de gamle tog er ikke hurtige nok

Den nye højhastigheds-jernbane mellem København og Ringsted står snart klar. Men de nuværende IC-3 tog kan ikke komme op på 250 kilometer i timen, som banen er bygget til.

Fakta om København-Ringsted banen

Den nye dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted er ved at være færdig, og Banedanmark er i fuld gang med at testkøre strækningen på den nye højhastigheds-jernbane, der kan klare op til 250 kilometer i timen.

Der er lagt 120 kilometer skinner, og den nye strækning er en løsning på den flaskehals, som DSB oplever med for få skinner til for mange tog i Hovedstadsområdet.

Projektet fik sin start tilbage i 2012, og her seks år efter er projektet så at sige sat på skinner. 10 milliarder kroner har det kostet statskassen, men så får man også det nyeste indenfor togdrift.

Der er samtidigt bygget broer og viadukter, paddehegn og faunapassager på strækningen - alt sammen timet og tilrettelagt, så anlægsprojektet kunne blive færdigt.

Gamle tog ikke hurtige nok

Ringstedbanen er bygget til hurtige tog og korte rejsetider, for banen kan klare en hastighed på godt 250 kilometer i timen.

De nuværende IC3-tog kører dog maksimalt 180 kilometer i timen, så det bliver først kommende generationer af tog, som kan udnytte banens fulde potentiale.

Når Banedanmark testkører, kommer de dog alligevel op på den højeste fart, for der er til formålet blevet specialbygget et såkaldt test-tog fyldt med teknik og måleudstyr – en muskelbasse af et el-tog fra Hektorrail.

Garanterer at banen kan klare 250 km/t

På den måde har man indsamlet en masse resultater, som der analyseres på, så projektet kan rettes til. Det er især med henblik på om køreledningsanlægget fungerer, at skinnerne ligger ordentligt, og at det nye signalsystem ”kører” som det skal.

- Vi har bygget den bane, som blev politisk besluttet, at man skulle kunne køre 250 kilometer i timen, og det kan vi garantere, når vi åbner banen, siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør hos Banedanmark.

Testkørslerne har stået på i to måneder, og der er fortsat en uge mere, før man er helt færdige.

Dog forventes jernbanen først at blive taget i brug den 31. maj 2019.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

80_percent

playEnhedslisten: Det haster med en løsning for Østbanen

618113-311

Forsinkelser for S-tog og fjerntog efter uheld ved Valby

Ny Ellebjerg. Olivas Borehoved 06. Foto Metroselskabet

Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

elbusser københavn frederiksberg

14 buslinjer omlægges til el i 2022 – heriblandt to travle ruter i København

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere