Firma får kæmpebøde: Reklamerede med drukrejser for unge

Man må ikke reklamere med alkohol, når man skal sælge rejser til unge under 18 år, fastslår Københavns Byret.

Rejseselskabet Prague Week er gået alt for langt i jagten på at lokke unge på druk i den tjekkiske hovedstad.

Loven siger, at man ikke må reklamere med alkohol i bestræbelserne på at sælge rejser til unge. Men det har selskabet gjort, fastslår Københavns Byret. 

Straffen lyder på en bøde på 116.000 kroner. Det svarer nøjagtigt til det, anklagemyndigheden havde krævet.
Lovovertrædelsen stammer tilbage fra 2013.

Dengang lå der blandt andet en video på firmaets hjemmeside, der viste en gruppe unge spise middag og skåle i fadøl.

Rejserne handlede om druk

Ordet "Pubcrawl" blev også nævnt adskillige gange, ligesom en video på selskabets Facebook-side åbenlyst slog fast, hvad rejserne handlede om.

I interviewform fortalte fem elever fra Roskilde Katedralskole om deres forventninger og oplevelser i Prag.

- Jeg glæder mig til at være sammen med mine venner og feste med mine venner og bare drikke mig fuld, sagde en af de unge.

Efter hjemkomsten til Danmark evaluerede en af de andre rejsen.

- Jeg brugte faktisk 1300 i en brandert på et par sko, kom jeg lige i tanke om. Sko er dyre, sprut er billigt, kan vi konkludere, lød det i reklamen.

Kom efter druk-kaos i Prag

Politianmeldelsen af Prague Week kom på et tidspunkt, hvor unge danskeres drukture til Prag påkaldte sig stor opmærksomhed i offentligheden.

I vinterferien 2013 havde tusindvis af danske gymnasielever indtaget den tjekkiske hovedstad, og flere af dem hærgede løs.

Politiet i Prag var rasende, og i danske aviser kunne man blandt andet læse overskrifterne "Kaos i Prag: Danske unge på druk raserede hoteller" og "Gymnasieelever raserede to hoteller i Prag".


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik