Byskov og cykelsti åbner på Rådhuspladsen

I syv år har københavnerne måttet undvære halvdelen af en af byens mest centrale og historiske pladser. Men i dag genopstod et hjørne af Rådhuspladsen i en ny og grønnere udgave.

Når Cityringen åbner senere på året, vil 17 underjordiske stationer forbinde Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg, Vesterbro og Indre By. Men også over jorden vil hovedstadens nye metrolinje have skabt forandringer i byrummet, når stationspladserne åbner med ny beplantning og belægning, bænke, springvand og meget andet.

På Rådhuspladsen blev cykelstien i dag indviet, og cyklisterne kunne for første gang suse igennem den grønne lund af 49 nyplantede løvtræer, der erstatter busholdepladsen for enden af Rådhuspladsen. Her vil byens cyklister nu blive ført ad en bred, dobbeltrettet cykelsti, der snor sig tværs over pladsen nær hovedindgangen til den kommende metrostation.

 
 
Foto: Tariq Mikkel Khan - Ritzau Scanpix

- Vi er mange, der har glædet os til at få byen tilbage efter flere års metrobyggeri. Når Cityringen åbner, vil den binde byen sammen på en helt ny måde og gøre det endnu nemmere at lade bilen stå. Samtidig får vi genskabt byens mange fine og historiske pladser, der har været gemt væk bag byggepladshegn, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), der sammen med teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager stod for indvielsen af den nye cykelsti.

Frank Jensen bød de første forbipasserende cyklister velkommen.
Frank Jensen bød de første forbipasserende cyklister velkommen.
Foto: Tariq Mikkel Khan - Ritzau Scanpix

Københavns Kommune har besluttet, at byrummene omkring de kommende metrostationer skal genskabes stort set som før, metrobyggeriet gik i gang. Flere steder har kommunerne imidlertid besluttet at plante flere træer eller på anden måde forbedre de 17 stationspladser, så de åbner med nye og grønnere arealer til gavn og glæde for byens borgere og mange gæster.

Her ses en grafik af Rådshuspladsen set oppefra.
Her ses en grafik af Rådshuspladsen set oppefra.
Foto: Metroselskabet - grafik

- Det er en stor fornøjelse at kunne give Rådhuspladsen tilbage til københavnerne med et langt grønnere udtryk, end det var tilfældet inden etableringen af Cityringen. Busholdepladsen er nu fortid og er blevet erstattet af et lille, grønt åndehul helt centralt i byen med næsten tre gange så mange træer som tidligere. Også andre steder i byen vil byrummene tage sig anderledes ud end før. Det gælder bl.a. Skjolds Plads og København H, hvor de tidligere veje er blevet sløjfet til fordel for nye bilfri og grønne pladser, som københavnere og turister kan nyde godt af, siger Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager (EL), i forbindelse med indvielsen af cykelstien.

Københavns overborgmester, Frank Jensen (Soc.dem) og teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager (EL) stod for indvielsen af den nye cykelsti.
Københavns overborgmester, Frank Jensen (Soc.dem) og teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager (EL) stod for indvielsen af den nye cykelsti.
Foto: Tariq Mikkel Khan - Ritzau Scanpix

De nyplantede træer på Rådhuspladsen er robinie, spidsløn, japansk røn, vandgran og rød hestekastanje. Udover træerne og de historiske københavnerbænke vil Rådhuspladsen blive udstyret med trapper og elevatorer ned til den kommende underjordiske metrostation. Nedgangen til stationen bliver placeret for enden af Strøget, og der bliver også en mindre trappe ud mod H.C. Andersens Boulevard.Frem til åbningen af Cityringen vil dele af Rådhuspladsen fortsat være præget af byggeaktivitet i forbindelse med indretningen af stationspladsen.

Fakta om metrostationen på Rådhuspladsen

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

40_percent

playKom med på tur i den selvkørende bus på DTU

Nye vejstriber

Stor ændring på vej på motorvejene

Fartgrænser

Nyt forslag: Kommuner skal selv kunne bestemme fartgrænser

uheld motorring 3 sløret

Kaos på motorvej: Væltet lastbil spærrede trafikken

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere