Falske IKEA-konkurrencer florerer på Facebook

IKEA misbruges i stigende grad af svindlere, der opretter falske konkurrencer på Facebook. Et firma er nu anmeldt til politiet af Forbrugerombudsmanden.

Foto: Danske Erhverv

'Vind 40 minutter til at gå amok i en af vores butikker'.

Den opløftende tekst kunne man for nylig læse på Facebook, hvor der samtidig blev lokket med et IKEA-gavekort på 200 kroner, hvis man bare indbetalte fem kroner.

Men i stedet for et gavekort fik de mange mennesker, der deltog i konkurrencen, trukket 499 kroner fra deres konto til et medlemskab på dating-sitet 'Date2find'.

Det har nu fået Forbrugerombudsmanden til at politianmelde firmaet bag den falske Facebook-konkurrence. 

Det er langt fra tilfældigt, at svindlerne har kastet sig over en virksomhed som IKEA, lyder det fra Danske Erhverv. 

- IKEA har et værdifuldt varemærke og brand. Det er kendt, og der er en høj tilfredshed og tillid til IKEA. Det gør det nemmere at lokke forbrugere i den her slags fælder. Man tror på det, når IKEA er afsender, fordi der en høj troværdighed omkring virksomheden, siger chefkonsulent Martin Jørgensen til TV 2 Lorry.     

Han ved ikke, præcist hvor mange, der har deltaget i den IKEA-konkurrencen, men pointerer, at den type konkurrencer når bredt ud via delinger på Facebook.  

- Det er i den grad svindel, og den her konkurrence er særlig grov, fordi svindlerne også lokker med et gavekort. Hvis vi ikke reagerer på den her slags, vil det i sidste ende svække forbrugernes tillid til virksomhederne og udvande værdien af virksomhedernes brands, siger Martin Jørgensen til TV 2 Lorry. 

Det er langt fra første gang, at IKEA er blevet misbrugt i falske Facebook-konkurrencer. Siden den 2. juni har IKEA seks gange har bedt Facebook om at lukke sider med konkurrencer.

- Det seneste år har vi oplevet en markant stigning i misbruget af vores varemærke, både i konkurrencer på Facebook og i mails og sms-beskeder. Det er dybt beklageligt, og vi er rigtig kede af, at kunderne bliver narret til at deltage i en konkurrence eller ufrivilligt tilmeldt et abonnement, siger Tina Lindharth, der er Corporate PR & Communication Responsible hos IKEA. 

Firmaet bag den falske IKEA-konkurrence er A&R Communication IVS. Firmaet er blevet politianmeldt for overtrædelse af markedsføringsloven, varemærkeloven og straffeloven, og det er Dansk Erhverv meget tilfreds med. 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik