Nyt forslag: Kommuner skal selv kunne bestemme fartgrænser

Et nyt trafikforslag vil give kommunerne større mulighed for selv at sætte fartgrænserne på lokale vejstrækninger. Det vækker glæde i Nordsjælland.

Fra den 1. juli bliver det måske lettere for kommunerne selv at sænke de lokale fartgrænser på veje, der er plaget af uheld, ulykker og støj.

Det er et af målene med udkastet til et nyt forslag om lokale hastighedsgrænser. Et forslag, der netop er sendt i høring.

Det fortæller Socialdemokratiets transportminister, Benny Engelbrecht, til TV2 Lorry.

- Det betyder, at kommunerne får et ansvar, der er større end i dag. Men jeg er også af den klare overbevisning, at det er kommunerne også indstillet på at tage på sig. Det er jo i høj grad et spørgsmål om, at man lokalt tager ansvaret og dialogen med borgerne. Og jeg er helt overbevist om, at det her vil være noget, som man også har en stor interesse i, fortæller Benny Engelbrecht.

Med et nyt forslag vil transportminister Benny Engelbrecht give kommunerne mere ansvar, når det handler om lokale hastighedsgrænser på vejene.
Med et nyt forslag vil transportminister Benny Engelbrecht give kommunerne mere ansvar, når det handler om lokale hastighedsgrænser på vejene.
Foto: Emil Helms - Ritzau Scanpix

Borgmestres budskab er hørt

Forslaget vækker glæde i Nordsjælland. Her har de seks kommuner Rudersdal, Lyngby-Taarbæk, Hillerød, Allerød, Furesø og Hørsholm tidligere sendt et brev til netop transportministeren.

Dengang i oktober sidste år var deres mål at gøre transportministeren opmærksom på, at politiet ofte siger nej, når kommunerne ønsker en lokal hastighedsnedsættelse på en vej.

Men nu er borgmestrenes budskab altså blevet hørt af transportminister Benny Engelbrecht.

- Der har været nogle uoverensstemmelser, hvor der har været forskellige holdninger. Jeg vil gerne sikre, at der bliver en mere klar hjemmel til kommunerne. Men kommunerne skal også påtage sig den vigtige opgave: at vores bløde trafikanter ikke i nær så høj grad bliver udsat for risiko. Det handler jo i sidste ende om, at vi gerne vil have antallet af tilskadekomne og dræbte på vejene ned, forklarer Benny Engelbrecht.

At det nye udkast til lokale hastighedsgrænser er i høring, glæder Hørsholm Kommunes borgmester.

- Det er jeg da positiv over for. Det er noget af det, vi har kæmpet for. Vi har selv nogle lokale strækninger inde i byen, men også ude i landområderne, siger Morten Slotved fra De Konservative.

Borgmester Morten Slotved glæder sig over, at Hørsholm Kommune nu har udsigt til, at kommunen kan bestemme mere over lokale hastigheder på vejene i fremtiden.
Borgmester Morten Slotved glæder sig over, at Hørsholm Kommune nu har udsigt til, at kommunen kan bestemme mere over lokale hastigheder på vejene i fremtiden.
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Fartgrænse kan sænkes til 40 km/t

Konkret vil det nye udkast til bekendtgørelsen om de lokale hastighedsgrænser fjerne kriteriet om, at det kun er ved ældreinstitutioner, skoler og eksempelvis børnehaver i tættere bebyggede områder, at hastighedsgrænsen kan sættes ned til 40 kilometer i timen.

Med andre ord skal det altså gøres nemmere for kommunerne, når hastigheden skal ned. Derfor står der også i udkastet, at det kan ske uden en nærmere konkret vurdering af færdselsforholdene på vejene.

Samtidig skal hastigheden også kunne sættes ned til 40 kilometer i timen på strækninger, hvor der er risiko for uheld for cyklister, fodgængere eller for at sænke støjniveauet.

Kigger på Usserød Kongevej

De ændringer er man altså positiv over for i Hørsholm Kommune, hvor borgmesteren også nævner et konkret eksempel på, hvor det nye udkast vil give mening.

- I Hørsholm kigger vi på Usserød Kongevej. Her er der både gående, cyklister og biler, og her vil det give mening at sætte hastigheden ned til 40 eller 30 kilometer i timen på et stykke af vejen, fortæller Morten Slotved.

Udkastet om lokale hastighedsgrænser er i høring indtil den 31. maj, og bliver det senere vedtaget, træder det i kraft den 1. juli.