Nyt World Tour-cykelløb vil åbne med etape til Helsingør – men kommune takker nej

Et nyt nordisk cykelløb for verdenseliten står til at starte med en etape fra København til Helsingør i august, inden turen går videre til Sverige og Norge. Men kommune vil ikke støtte økonomisk.

Tour de France-starten i København er ikke det eneste store internationale cykelløb for verdenseliten på tegnebrættet i hovedstadsområdet i sommeren 2022.

Første etape af et nyt, fællesnordisk etapeløb for verdens bedste kvindelige cykelryttere er nemlig udset til at skulle gå fra København til Helsingør, inden løbet fortsætter i Sverige og Norge.

Battle of the North hedder det seks etaper lange cykelløb, og det har fået en plads på kvindernes World Tour (som er den højest rangerede internationale løbsserie af cykelløb) med start i København den 9. august – en uge inden mændenes Post Nord Danmark Rundt skydes i gang.

Der er bare et problem:

Helsingør Kommune vil ikke støtte cykelløbet med de økonomiske midler og ikke mindst den velvilje, der er en forudsætning for, at det kan realiseres.

Danmarks Cykle Union, der er med til at arrangere løbet, har således i første omgang fået afslag på en ansøgning til Helsingør Kommune om tilskud på 400.000 kroner samt kommunens hjælp til at opsætte skilte og afspærre ruten i forbindelse med cykelløbet.

Det er nu med til at så tvivl om den stort anlagte sportsbegivenhed.

Henrik Jess Jensen, der er formand for Danmarks Cykle Union, ønsker ikke at gå i detaljer, da en endelig beslutning endnu ikke er truffet, men siger til TV 2 Lorry, at unionen "vil gå meget langt" for at få første etape af løbet til at kunne realiseres på dansk jord.

- Vi kigger ind i hvordan vi sammen kan lykkedes og tror på, at der findes en løsning, udtaler han.

Har ikke råd til det

Danmarks Cykle Union skal i alt bruge lidt over 1,5 millioner kroner for at gennemføre løbet. 750.000 kroner har de allerede fået fra Sportevent Denmark, mens startbyen København via kommunen ventes at være villige til at støtte med 400.000 kroner, som dog endeligt skal blåstemples senere.

Men i målbyen Helsingør smækker Idræts- og Fritidsudvalget kassen i.

For oven i de 400.000 i tilskud til selve cykelløbet kommer kommunale udgifter på omkring 250.000 kroner, og det er ganske enkelt for mange penge, lyder vurderingen.

- Og så kommer det på et tidspunkt lige efter, at vi har afholdt Ironman, hvor vi har afspærret store dele af byen. Hvis vi så skal gøre det igen kort tid efter, giver det store problemer. Og så er det heller ikke er en lokal aktivitet, men noget der passerer kortvarigt gennem byen. Det kan vi ikke se os selv i, siger Claus Christoffersen (S), der er formand for udvalget.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Opløbet i Helsingør er udset til at ske på Strandvejen tæt på Marienlyst Strandhotel med en rute, der tager feltet ned til havnen og gennem bymidten.
Opløbet i Helsingør er udset til at ske på Strandvejen tæt på Marienlyst Strandhotel med en rute, der tager feltet ned til havnen og gennem bymidten.
Foto: Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix

Ironman European Championships i Helsingør afvikles den 26. juni. I dagene op til det foreslåede cykelløb i Helsingør er byen desuden vært for fodboldturneringen Kronborg Cup med 7.000 deltagere og mellem 15.000 og 18.000 besøgende.

- Men det grundlæggende problem er prisen. Det er voldsomt mange penge. Vi gør det samlet op og ser på, hvor vi får mest for vores penge, og her synes vi, at vi én etape kort efter Ironman til 650.000 kroner er for høj en pris at forlange, selvom det er et spændende projekt, som passer godt ind i vores vision om at være en sportsby, siger Claus Christoffersen (S).

Med til historien hører også, at Helsingør Kommune ved det seneste budgetforlig foretog en spareøvelse på de kommunale tilskudspuljer til blandt andet kultur, idræt og fritid, hvor en fjerdedel af puljen blev sparet væk.

- Ville gøre de andre områder til grin

Helt slukket og lukket er muligheden dog ikke, for sagen mangler fortsat at blive behandlet i Helsingør Kommunes økonomi- og erhvervsudvalg, hvor sammensætningen af politikere er anderledes end i Idræts- og Fritidsudvalget.

Det sker på mandag, hvor Danmarks Cykle Union inden da har foretræde for udvalget, hvor de vil tale sin sag i håb om at overbevise kommunalpolitikerne om, at pengene til cykelløbet er godt givet ud.

TV 2 Lorry har dog lavet en rundringning blandt medlemmer af udvalget, der viser, at der også her tegner sig et flertal for at stemme nej til bevillingen.

- Det har vi simpelthen ikke penge til. Det ville jo gøre de andre områder lidt til grin, for vi sparer her og der og alle vegne. 650.000 kroner er mange penge at bruge, når vi samtidig står og skal finde tocifrede millionbeløb for at lappe andre steder, lyder det eksempelvis fra Mette Lene Jensen (V), der på mandag skal være med til at træffe beslutning.

Radikale Venstres Christian Holm Donatzky siger til TV 2 Lorry, at han er tilhænger af projektet, men at det ansøgte tilskud er mere "end hvad kommunen kan give". 

Han agter dog at stille et medlemsforslag om, at Helsingør Kommune tager sig af udgifterne på 250.000 kroner til afspærring, skiltning og det praktiske, mens cykelløbet så må lede efter de 400.000 kroner i tilskud andetsteds, for eksempel via sponsorater. 

Artiklen fortsætter efter billedet...

Verdenseliten med ryttere som Cecilie Uttrup Ludwig (tv), Demi Vollering (i midten) og Marianne Vos (th) ventes at stille til start i løbet, der finder sted kort tid efter kvindernes førte udgave af Tour de France.
Verdenseliten med ryttere som Cecilie Uttrup Ludwig (tv), Demi Vollering (i midten) og Marianne Vos (th) ventes at stille til start i løbet, der finder sted kort tid efter kvindernes førte udgave af Tour de France.
Foto: Thomas Samson/Reuters/Ritzau Scanpix

Det hårdeste cykelløb på World Touren

Visionen om Battle of the North blev lanceret med pibe og trommer i slutningen af 2019. Her meddelte de nordiske cykelforbund, at løbet skulle være hele ti etaper – tre i Danmark, tre i Sverige og fire i Norge, mens selve løbet blev italesat som det hårdeste overhovedet på kvindernes kalender.

Men siden ramte corona og uenigheder om både finansiering og etapeløbets udformning, hvorfor det hverken i 2020 eller 2021 blev til noget.

I stedet besluttede parterne så at videreudvikle det norske etapeløb Ladies Tour of Norway, som har været kørt siden 2014. I stedet for ti etaper er der nu tale om i alt seks etaper – en i Danmark, en i Sverige og de fire afsluttende i Norge.

Derfor er en første etape med start fra København og mål et stenkast fra færgen til Sverige i Helsingør oplagt, giver Danmarks Cykle Union udtryk for i sin ansøgning til kommunerne. 

Kan ende med at gå uden om Danmark

Arrangørerne barsler med en rundstrækning i Helsingør på 15 kilometer, hvor rytterne skal køre to omgange med opløb langs Nordkysten ikke langt fra bymidten med den gamle havn og Kronborg.

Hvorvidt denne rundstrækning i Helsingør rent faktisk bliver til noget, står nu hen i det uvisse.

TV 2 Lorry erfarer, at Danmarks Cykle Union i tilfælde af et endeligt nej fra Helsingør i stedet vil forsøge at finde en målby i en af nabokommunerne i det nordsjællandske.

Alternativt kan et nej fra Helsingør i sidste ende få den betydning, at Battle of the North gennemføres som et svensk-norsk etapeløb uden dansk deltagelse, da alle aftaler i Norge og Sverige allerede er indgået.

Selv forventer Danmarks Cykle Union og de andre parter fra løbssekretariatet, at mere end 10 millioner seere fordelt på mindst 18 nationer vil tune ind og følge den direkte tv-dækning af cykelløbet med de 22 professionelle hold og et felt på 154 ryttere.