Lastbilchauffør kørte 26 timer i streg - nu får han gigantisk bøde

Chauffør overskred sin køre-hviletid med 158 procent, og det har nu fået konsekvenser.

En rutinemæssig kontrol mandag af betjente fra Tungvognscenter Øst ved Midt- og Vestsjællands Politi har ført til en voldsom stor bøde på 342.000 kroner til en 66-årig hollandsk lastbilchauffør samt hans vognmand.

Det skriver politikredsen i en pressemeddelelse.

Ved Karlslunde Rasteplads i sydgående retning blev chaufføren kaldt til standsning, hvor betjentene lavede et udtræk fra takografen, der registrerer oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter, for de seneste 28 dage.

quote En tonstung lastbil med en chauffør, der har kørt i næsten 26 timer er selvsagt en meget farlig lastbil at have på vejen.

Henrik Fobian, Politikommissær og leder af Tungvognscenter Øst

Her fik betjentene sig en grim overraskelse, eftersom den standsede chauffør i perioden havde overskredet køre-hviletiden i stor stil.

Optegnelserne viste, at der over de 28 dage var 27 forhold, hvor den samlede maksimale køretid var overskredet, eller den daglige hviletid ikke var overholdt.

I ét tilfælde var overskridelsen af den daglige køretid på 158 procent, da chaufføren mellem to daglige hvil havde kørt i knap 26 timer mod de højst tilladte ti timers kørsel.

- En tonstung lastbil med en chauffør, der har kørt i næsten 26 timer er selvsagt en meget farlig lastbil at have på vejen, og derfor er jeg glad for, vi fik stoppet den risikable kørsel, inden det eventuelt gik galt, siger siger politikommissær Henrik Fobian, der er leder af Tungvognscenter Øst.

Til fare for sig selv og andre

Den 23. september 2021 – få dage inden chaufføren blev bragt til standsning – havde han desuden kørt i næsten 22,5 timer uden at afholde minimum ni timers hvil, som loven foreskriver. 

Han havde dermed overtrådt sin hviletid med 83 procent, eftersom han højest kunne have nået et hvil på knap halvanden time, inden der var gået 24 timer.

- Det er naturligvis en voldsom overtrædelse, når chaufføren kører så længe på vejen uden et dagligt hvil på mindst ni timer, som reglerne foreskriver. De højest tilladte ti timers kørsel mellem hvilene er netop indført for at sikre, at chaufføren får mulighed for at sove og restituere, så han ikke bliver træt under kørslen til fare for sig selv og øvrige trafikanter, siger Henrik Fobian.

Den 66-årige hollandske chauffør havde desuden ikke et uddannelsesbevis, som er påkrævet ved erhvervstransport. Det samlede bødekrav mod ham lyder på 114.000 kroner, ligesom at han kræves en ubetinget frakendelse af førerretten til store køretøjer.

Chaufføren er dog ikke den eneste, der bliver ramt på pengepungen.

Hans vognmanden bliver nemlig præsenteret for en bøde på 228.000 kroner, og politiet beholder hans lastbil, indtil bøden er betalt. 

Der er berammet et retsmøde ved Retten i Roskilde i marts 2022, hvor de 27 forhold om køre- hviletid samt forholdet omkring manglende chaufføruddannelsesbevis vil blive behandlet.

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik