Netto taber kopisag mod keramiker: "Erstatning er for lav i forhold til krænkelsen"

Keramikeren Anne Black skal modtage 300.000 kroner i erstatning, fordi Netto har solgt kopier af hendes krukker.

Potten til venstre er købt hos Netto til spotpris. Potten til højre er lavet af Anne Black. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Keramikeren fra Frederiksberg, Anne Black, føler sig kopieret af Netto.

1 af 2

Østre Landsret tilkender keramikeren Anne Black fra Frederiksberg 300.000 kroner i erstatning i sag mod Salling Group og Ronald A/S.

Kopier af hendes krukker blev solgt i Netto.

Afgørelsen i landsretten er en stadfæstelse af en dom fra Sø- og Handelsretten, som blev afsagt sidste år.

Læs også Netto taber sag mod dansk keramiker: Får kæmpe erstatning

Dog nedsættes beløbet, som Salling Group - der ejer Netto - og underleverandøren Ronald A/S skal betale i erstatning til Anne Black.

Sø- og Landsretten tilkendte således Anne Black en erstatning på 1,5 millioner kroner. Afgørelsen blev anket af Salling Group og Ronald A/S, der ville frifindes for krænkelse af ophavsretten.

I landsretten havde hun krævet tre millioner kroner i erstatning.

00:43

Potten til venstre er købt hos Netto til spotpris. Potten til højre er lavet af Anne Black.

Luk video

Næsten samme design - men stor prisforskel

Sagen begyndte i 2016, da Anne Black blev gjort opmærksom på, at Netto i sin tilbudsavis reklamerede for en hængepotte, en vase og en lågkrukke, som til forveksling lignede hendes eget design.

Nettos version af eksempelvis potten, der var produceret i Kina for leverandøren Ronald, var godt nok lidt større og havde to lædersnore, mens Anne Blacks design havde tre.

Set fra vores side er niveaet for lavt i forhold til den krænkelse, der har fundet sted. Det virker ikke afskrækkende.

Jesper Moseholm, partner og direktør i Anne Black

Og så var der en forskel i prisen. Mens Netto solgte sin udgave af den hængende blomsterpotte til 39 kroner, tog Anne Black 250 kroner for sin.

Anne Black lavede derfor en video, der blev delt vidt og bredt på sociale medier:

Efter discountkædens salg af hængepotten, vasen og krukken dykkede omsætningen hos Anne Black betragteligt, har det tidligere været fremme.

Som en konsekvens måtte virksomheden afskedige flere medarbejdere.

Erstatningen for lav

Dommen i Østre Landsret vækker dog kun delvis begejstring i Anne Blacks firma. Hendes mand, Jesper Moseholm, der er partner og direktør i virkomheden, siger til TV 2 Lorry:

- Det er positivt, at de stadfæster dommen. Men erstatningsmæssigt er det skidt for dansk design, at niveauet sættes ned. Man kunne i stedet have hævet det for at styrke danske designere.

Anne Black og hendes mand Jesper Moseholm er ikke tilfreds med erstatningen i sagen. Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

Retten mente kun, at et ud af i alt tre produkter hos Netto, nemlig hængevasen, var en kopi af Anne Blacks designs. Og det kan have haft indflydelse på den lavere erstatning.

- Set fra vores side er niveaet for lavt i forhold til den krænkelse, der har fundet sted. Det virker ikke afskrækkende, konstaterer Jesper Moseholm fra Anne Black.

Jesper Moseholm finder det ikke usandsynligt, at virksomheden Anne Black sammen med Dansk Industri og fagforbundet Akademikerne, som Anne Black er organiseret i via Forbundet Arkitekter Og Designere, vil forsøge at få sagen anket til Højesteret.

Netto: Sagen har været hård

Netop Højesteret besluttede onsdag ellers ikke at give designeren Ilse Jacobsen medhold i en lignende sag, der handlede om kopiering af de gummstøvler, hun er berømt for. Her var der også tale om et produkt, der ifølge den danske designer ligende alt for meget.

Og Netto mener derfor, at de ville have vundet sagen, hvis den var endt i Højestreret - men kæden siger samtidig, at de stopper sagen nu.

– Vi har fået medhold i størstedelen af de pointer, vi har haft, og vi er overbeviste om, at vi havde fået medhold i samtlige, hvis Højesteret skulle tage stilling til det. Men sagen har været hård og haft konsekvenser for alle, og derfor synes vi, at det er vigtigere at få sat et punktum, som vi i øvrigt er tilfredse med, siger Michael Løve, der er direktør for Netto-kæden, i en pressemeddelelse.

Netto er dømt for generelt brud på markedsføringsloven, idet retten mente, at deres markedsføring af vaserne lå alt for tæt op ad Anne Blacks markedsføring.

03:15

TV 2 Lorry fortalte om sagen, da den startede tilbage i 2016. Se med her.

Luk video

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik