Bæredygtig blyant vokser sig til plante: Michael vil udfordre plastik-kuglepennen

En virksomhed fra Brøndby laver biologisk nedbrydelig blyant, som efter endt brug kan plantes og blive til blomster, grøntsager eller krydderurter.

01:41

Iværksætter Michael Stausholm vil ændre vores forbrug af engangsplastikprodukter. Han har lanceret en blyant lavet af naturmaterialer, der kan genbruges i potteplanten. Video: Anders Fisker

Iværksætteren Michael Stausholm vil ændre vores forbrug af engangsplastikprodukter.

Derfor har han lanceret en blyant af cedertræ, som indeholder en lille, opløselig kapsel med et frø, som kan dyrkes, når blyanten er brugt.

- Vores mission, og det vi rigtig gerne vil være med til, er at erstatte engangsplastikprodukter. Det handler om at gøre op med hele den der ”brug og smid væk”-kultur, siger Michael Stausholm.

Han er ejer af virksomheden Sprout, der producerer den genanvendelige blyant.

- Problemet i dag er, at rigtig mange virksomheder arbejder med bæredygtighed i den måde, som produkterne bliver fremstillet på, men meget få virksomheder tænker ind, hvad der skal ske med produkterne efter, de er brugt. Altså, hvordan skiller vi os af med produkterne?, siger Michael Stausholm.

 

Sprout er en seks år gammel virksomhed, hvis primære produkt er blyanter. Det særlige ved disse blyanter er, at man kan plante dem efter brug.

Ved at stikke bunden af blyanten ned i en urtepotte med muld kan man få blyanten til at spire med krydderurter, blomster eller grøntsager.

Ændre forbrug af engangsplastikprodukter

Missionen med blyanten er at inspirere til en grønnere hverdag og ændre forbruget af engangsplastikprodukter.

- Der bliver rent faktisk produceret og solgt langt over 30 millioner plastikkuglepenne om dagen. Det er et kæmpestort problem. Det er plastik- og metaldele. Det vil sige, at det ikke er noget, der typisk bliver genbrugt. Det giver ikke nogen mening, siger Michael Stausholm.

 

- Alt for ofte handler bæredygtighed i dag om at fortælle folk, at hvis de ikke gør sådan og sådan, så dør isbjørnene, så smelter indlandsisen, og  så kommer der mere CO2 og så videre. Det skaber dårlig samvittighed hos forbrugeren. Jeg mener, det er forkert, siger Michael Stausholm og forsætter:

- En blyant, der kan plantes, kommer aldrig til at redde verden. Men hvis vi med vores Sprout-blyant bare kan inspirere folk til at gøre små ting i deres hverdag, så tror jeg på, det kommer det til at gøre en kæmpestor forskel, når vi ligger det hele sammen.

 

Obama bestilte 20.000 blyanter 

Den bæredygtige blyant er gået verden rundt, siden den blev udtænkt af en gruppe studerende på universitet MIT i USA i 2013. Store internationale virksomheder som blandt andet Disney, Toyota og Ikea er kunder hos Sprout.

Også den tidligere præsidentfrue, Michelle Obama, har bestilt blyanter hos danske Michael Stausholm.

- Vi leverede på et tidspunkt blyanter til en konference i Portugal, hvor tidligere præsident Barack Obama var taler. Et år senere fik vi en henvendelse fra Michelle Obama, som havde hørt om blyanten. Hun følte, at den ville være perfekt i forhold til promovering af hendes bogtur rundt i USA og Europa, siger Michael Stausholm og forsætter:

- Hun endte faktisk med at købe over 20.000 blyanter til sin bogturne. Det er fedt, fordi hun advokerer for uddannelse, hvor blyanten er et vigtigt redskab - og fordi hun i Det Hvide Hus havde kæmpet for at få lov til at lave en urtehave og var lykkedes med det, siger Michael Stausholm.

 

- For mig handler bæredygtighed om sund fornuft. At starte et sted og gøre små ting i hverdagen. Ting, som i sig selv ikke betyder meget i det store billede, men som i sidste ende har en virkning, siger Michael Stausholm og forsætter:

- Vi må ikke gå rundt med en knude i maven og blive overvældet over verdens tilstand. Vi kan alle gøre noget ved at implementere små ændringer i hverdagen. Det er de små ting, som vi kan overskue og forholde os til, som på sigt vil gøre en forskel.

Om Sprout-blyanten

Der laves omkring 170.000 Sprout-blyanter af ét træ.
 

Virksomheden har garanteret, at de planter mindst et nyt træ for hvert træ, de fælder.

 

Indtil videre er der solgt 20 mio. Sprout-blyanter.

 

Det anslås at 30-50% af alle blyanter plantes.

 

Virksomhedens kunder tæller blandt andet Ikea, Disney, Vatikanet, Nestlé, Toyota og Deutsche Bank.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik