Brand i elbil gav beredskab mulighed for at afprøve nyt super-udstyr

Som det første beredskab i Norden har Beredskab Øst en særlig brandsluknings-container, der er udviklet til at håndtere brande i elbiler – torsdag aften fik den sin ilddåb.

Ved en ellers ganske almindelig bilbrand torsdag aften fik Beredskab Øst mulighed for at gøre brug af deres brandslukningscontainer til elbiler – for første gang.

Bilbrande er ellers langtfra en hverken særlig eller sjælden begivenhed for beredskabet, hvis område dækker kommunerne Ballerup, Gladsaxe og Herlev i syd, mens Gentofte og Lyngby-Taarbæk er under Beredskab Østs vinger mod nord.

Alligevel blev bilbranden i Ballerup en anderledes opgave, da beredskabet opdagede, at den ene af bilerne, som stod i flammer, var en såkaldt hybrid-bil, der kører på både benzin og el.

 

- Bilen var en hybridbil, og som vi før har omtalt, er der et problem, hvis branden går i batteriet. Så sker der en terminal away, hvor cellerne i batteriet accelererer og skaber en kraftig varmeudvikling - og så kan det bryde ud i en kemisk brand, siger Michael Andersen, der er viceberedskabsdirektør ved Beredskab Øst til TV 2 Lorry og tilføjer:

- Den brand er stort set umulig at slukke, fordi batteriet er kapslet godt ind. Og så kan den genantænde i flere dage efter. Det er her, containeren kommer ind i billedet.

Beredskab Østs brandslukningscontainer blev taget i brug for første gang torsdag aften.
Beredskab Østs brandslukningscontainer blev taget i brug for første gang torsdag aften.
Foto: Presse-fotos.dk

Den særlige container, som Michael Andersen henviser til, er en såkaldt brandslukningscontainer, som Beredskab Øst som de første i Danmark og hele Norden har udviklet til at håndtere brande i elbiler.

I brug for første gang

Containeren var færdig i august måned, og siden har den bare ventet på at blive taget i brug – men torsdag aften blev altså ilddåben for den store røde og gule container.

Den umiddelbare brand i hybridbilen torsdag aften blev slukket som enhver anden brand, hvorefter den blev bugseret ind i containeren.

Beredskab Østs brandslukningscontainer blev taget i brug for første gang torsdag aften.
Beredskab Østs brandslukningscontainer blev taget i brug for første gang torsdag aften.
Foto: Presse-fotos.dk

- I containeren bliver batterierne kølet. Det er den eneste måde, man kan bremse det på. Der er nogle dysser i bunden af containeren, som spuler op under bilen. Og samtidig kan vi genbruge vandet mange gange i anlægget ved hjælp af recirkulering. Det er godt af miljømæssige hensyn, forklarer Michael Andersen.

Ved et normalt slukningsarbejde kræver det både mange mandetimer og store mængder vand at slukke den kemiske brand i elbilens batteri.

Ifølge Beredskab Øst kræver det mellem 10 og 12 kubikmeter vand og to angrebshold i op til 24 timer at slukke branden.

Fordele ved brandslukningscontaineren

  • Mindre ressourceanvendelse
  • Mindre anvendelse af vand og recirkulering af den netop nødvendige mængde slukningsvand
  • Det forurenede og genbrugte slukningsvand kan herefter bortskaffes korrekt
  • Mindre påvirkning af infrastruktur, eksempelvis motorvej eller trafikknudepunkt, hvis indsatsen skulle have været afviklet over mange timer.

Kilde: Beredskab Øst

Forventer mere brug i fremtiden

Indtil videre er ilddåben af den særlige anordning gået godt – også selvom det var med en vis spænding, at brandkorpset tog deres nye super-udstyr i brug.

- Selvfølgelig er vi altid spændt, når vi skal bruge noget nyt redskab. Særligt når det er den første i Norden, som denne her er. Vi har været first-movers på det her, så der er stor interesse, siger vicebredskabsdirektøren, som dog slår fast, at alt er i den skønneste orden:

- Indtil videre fungerer alt det, vi har proppet i den, også i praksis. Det virker rigtig godt, og nu holder i øje med, hvordan vandet reagerer på at blive genbrugt på den måde. Om der sker noget med pH-værdien i vandet og så videre.

Beredskab Østs brandslukningscontainer blev taget i brug for første gang torsdag aften.
Beredskab Østs brandslukningscontainer blev taget i brug for første gang torsdag aften.
Foto: Presse-fotos.dk

Med en forventet meget større flåde af elbiler, vil denne type bilbrande for fremtiden blive normalen, spår Michael Andersen – og derfor kan brandslukningscontaineren som Beredskab Østs meget vel blive et udbredt syn.

Containeren holder i dag på en særligt udvalgt lokalitet, hvor brandkorpset kan holde øje med, hvordan den håndterer opgaven med hybridbilen, som fortsat er i gang.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik