00:52

Vidne filmede vandscootere før og efter dødsulykke: "Vi kalder dem terrorister"

En video viser vandscooterne ankomme til Københavns Havn, kort før to personer mister livet. Vidne ønsker langt mere kontrol af havnen.

Lørdag aften klokken cirka 19.20 hører Troels Brücker en masse larm ved Slusen i Sydhavnen. 

Instinktivt begynder han at filme de vandscootere, som drøner forbi i høj fart nordpå mod Islands Brygge. Det samme gør han, da de kommer tilbage kun en halv time efter. 

- Problemet er så massivt. Vi er helt magtesløse overfor de her scootere. Så jeg tænkte, at jeg tager sgu lige nogle billeder. Og så skete det, som der skete, siger han til TV 2 Lorry. 

Læs også 24-årig sigtet for uagtsomt manddrab og flugt: Syv løslades

Til fare for badegæster og kajakker

Han er formand for kajakafdelingen i Bådklubben Valby, og så sejler han selv i Københavns Havn. Her oplever han ofte, hvad han kalder vandvidssejlads, og han har derfor aktivt siden 2014 kæmpet for at få vandscooterne ud af byen. 

- De er jo forbrydere af to omgange de her mennesker. Både fordi de kommer ind. Det er ikke lovligt. Og så når de ter sig, som de gør. Når vi omtaler dem herude, så kalder vi dem altid terrorister, siger han til TV 2 Lorry. 

Han påpeger, at der har været ulykker før, og at vandscooterne ofte drøner tæt forbi små både og badende gæster inde i havnen: 

- For at sige det, som det er, så er jeg pissebange. Og det har jeg været i mange år. Vi er som kajakroere også meget udsatte, når vi sejler ud i havnen. Vi er bløde trafikanter, kan man sige. Vi har heldigvis ikke haft nogle ulykker med vandscootere endnu, men vi har frygtet det længe, siger han. 

På én af vandscooterne sad en kvinde bag på. Det er formodentligt den, som slår to mennesker ihjel.\n- Jeg sad bag på den scooter, der ramte. Det var min kæreste, der førte den. Da vi rammer, flyver jeg bag ud og falder i vandet. Da jeg kommer op, hjælper min kæreste mig op på scooteren, og vi kører væk, siger den meget chokerede kvinde til Ekstra Bladet. Foto: Troels Brücker, privat

Luk havnen af

I 2014 førte Troels Brücker en kampagne mod høj fart i Københavns Havn, hvilket førte til at man forbød vandscootere. 

Det er bare slet ikke nok, mener han. For det er umuligt at håndhæve, når der er åbent ind i havneløbet, og når de sejler 80 kilometer i timen, så man ikke kan fange dem, siger han.  

- Et af vores forslag i bådklubben er, at vi lukker hullerne ved Slusen, hvor de her scootere kommer ind og ud. Det kunne være et mekanisk gitter, som er et par minutter om at åbne og lukke. Så vil man sænke farten, og man kan videoovervåge dem imens. 

Læs også Vidnet der ringede 112: - De ville imponere pigerne

En 24-årig er sigtet for uagtsomt manddrab og for at flygte fra gerningsstedet, da hans vandscooter sejlede henover en lejet båd i nærheden af Langebro. 

To amerikanske kvinder mistede livet ved ulykken. 

På Troes Brückers video ser man, hvordan vandscooterne først sejler ind i Københavns Havn og senere vender tilbage én efter én, hvor de sejler i retning syd for byen. 

Kort efter anholder politiet ni personer på Brøndby Havn. 

Her oplyser havnefoged Jesper Kaas, at man kender til de involverede personer. 

Involverede personer kender reglerne i havnen

- De hører til i Brøndby Havn forstået på den måde, at de har det, som hedder et slæbestedskort, siger han til TV 2 Lorry. 

I Brøndby er det lovligt at sejle på vandscooter, hvis man sejler med tre knob ud af havnen og fortsætter ud i Køge Bugt.

- Jeg har kendt dem i halvandet år. De har altid opført sig eksemplarisk. Sat deres både i vandet. Sejlet ud og så dyrket deres sport derude, siger han. 

Kommer det bag på dig, at det kunne ske?

- Det ved jeg ikke, om man kan sige. Man ved jo godt, hvordan unge mennesker er, og hvis man har været på Islands Brygge, så ved man godt, hvad der foregår derinde. Men de ved godt, at man ikke sejler derind, og de har allesammen speedbådscertifikat, for ellers kunne de ikke sejle på dem.