Tyve udnytter svaghed i biler

Tyve har let adgang til bestemte typer biler med såkaldt komfortlukning. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Det kræver ikke mere end et vrid med en skruetrækker, førend
indbrudstyve har fri adgang til visse typer af biler. Og ofte
opdager ejerne først indbruddet ved, at autoradioer,
navigationsudstyr og lignende mangler. Metoden efterlader nemlig
umiddelbart ingen synlige tegn på indbrud. Tyvene går efter
bestemte bilmodeller med den såkaldte komfortlukning, hvor
ruderne automatisk kører op eller ned, når man drejer
tændingslåsen, forklarer leder af FDM's tekniske serviceafdeling
Jørgen Jørgensen.- Tyvene har fundet ud af at manipulere med
komfortlukningen gennem en kontakt i bunden af låsecylinderen,
så vinduerne kører ned, uden at nøglen er i låsen, siger Jørgen
Jørgensen og tilføjer, at det drejer sig om biler af mærket VW,
Audi, Seat og Skoda.Når vinduerne først er nede, har tyven let
adgang til bilen. Jørgen Jørgensen opfordrer derfor bilejere til
at kontakte deres forhandler og få slået komfortlukningen fra,
hvis de er bekymrede for indbrud af denne type. Også
forsikringsselskabet TRYG kender til problemet, som tidligere
har været omtalt. Det optræder dog ikke i biler produceret efter
2005, oplyser SMC-biler i Hillerød, der sælger Volkswagen og
Skoda.- I nyere biler kører låsecylinderen bare rundt, hvis du
forsøger at bruge den fremgangsmåde, forklarer direktør Flemming
Staugaard.Han har i en periode tilbudt alle Audi- og VW-ejere at
få slået komfortlukningen fra, ligesom han opfordrer nye kunder
til at fjerne fronten på autoradioen og fjerne tasker fra bilen
for at undgå indbrud.Natten til mandag var der i Holte indbrud i
en VW Lupu, en VW Passat og en Audi uden umiddelbare tegn på
indbrud. Nordsjællands Politi har ikke foretaget nogen nærmere
undersøgelse af bilerne.- Men hvis vi oplever, at der sker mere
på det her område, må vi begynde at vurdere, om vi vil gøre
noget ekstra for at undersøge det, siger politikommissær Henrik
Jensen.Presseansvarlig for Volkswagen Søs Ilum vil ikke udtale
sig i den konkrete sag, men bekræfter problemet med
komfortlukningen i Passat-modeller fra 1999 til 2005.