Turister vil være trendy - men ender ved Havfruen

Egentlig kan man ikke sige, at de ligefrem prøver at skjule det. De står jo ganske åbenlyst skulder ved skulder og poserer foran kameraerne for at forevige øjeblikket. Af dem og den bly viol på stenen i vandkanten. Men når turister kommer hjem fra ferie i København, er besøget ved Den Lille Havfrue ikke lige det, de snakker højt om, skriver Berlingske Tidende.

Næh, det er
snarere de gode oplevelser i det pulserende liv blandt de
lokale, altså københavnerne, som får de positive gloser til at
flyde på både det ene og andet fremmedsprog. Ligesom atmosfæren
i storbyen. Samt de moderne og trendy steder. Men ét er, hvad de
siger. Hovedparten har alligevel rundet Havfruen, shoppet på
Strøget og besøgt Tivoli eller i det hele taget været på mange
af de steder, som normalt forbindes med turisme. Det fremgår af
en ny undersøgelse, som for første gang afdækker storbyturismen
i Norden og Baltikum. Flere end 5.000 adspurgte feriegæster har
bidraget til ny viden om storbyturisters adfærd, som
turistorganisationerne kan bruge i forbindelse med
markedsføring. Alene 600 turister har fortalt om deres møde med
København. 57 pct. af alle adspurgte mener, at den afgørende
grund til at tage på storbyferie i København er atmosfæren. Også
arkitektur og design er vigtige parametre. Derimod spiller
Absalon, Christian IV og andre kapitler i byens historie ikke
den store rolle. 47 pct. af turisterne går mere op i at finde de
trendy steder i byen og feste igennem i nattelivet. Eller
»nøjes« med en fadøl i Nyhavn. Undersøgelsen, som inddeler
turisterne i stereotyperne: party-turisten, den moderne turist,
den afslappede turist og den historisk interesserede turist,
viser også, at party-turisterne udgør den største gruppe i
Norden og Baltikum. Men isoleret set får København mest af alt
besøg af moderne turister, der interesserer sig for bylivet i al
dets forskellighed. »København opfattes som den moderne storby
med god atmosfære, og det passer os rigtig godt, for vi vil
gerne op at blande os med andre internationale storbyer, der
scorer højt på det parameter, f.eks. Berlin og Barcelona. Men
København får nu også pæne karakterer fra gruppen af
partyturister,« siger projektleder ved Wonderful Copenhagen Ole
Kjær Mansfeldt. Hvis de københavnske turister er selvstændige,
oplevelseslystne, udforskende og går efter de moderne og trendy
steder, hvorfor ender de så alligevel ude ved Havfruen? »Det er
et godt spørgsmål. Turisterne siger, at de helst vil udforske
byen på egen hånd og være som de lokale. Alligevel ender man på
sightseeing. Det er et paradoks, som ikke er nyt. Men turisterne
fremhæver selv overraskende mikrooplevelser som f.eks. en tur på
Christiania, Sankt Hans Torv, køreturen op langs vandet til
Louisiana, eller events som VM i Hjemløsefodbold,« siger Ole
Kjær Mansfeldt. Mens turisterne elsker at falde i ét med
københavnerne, er det dog ikke alle, som får opfyldt
forventningerne om at komme i direkte kontakt med de lokale. På
det parameter får den danske hovedstad den ringeste karakter
blandt alle 14 byer i undersøgelsen. Men hvornår har du og jeg
også sidst inviteret en turist indenfor? Nej, vel? Så er det
lige omvendt med Havfruen - hun tager altid imod!