Tre ud af fire ringer forkert til 112

- Jeg synes ikke, jeg har hørt nok om forskellen på 112 og 114, og jeg er faktisk slet ikke sikker på, hvornår jeg skal bruge henholdsvis det ene eller det andet nummer, siger Suzie Thorsen på gaden i Holte.

Og Suzie Thorsen er ikke den eneste,
der har svært ved at gennemskue, hvilket telefonnummer, man skal
bruge, når man er i akut nød, og hvor man skal ringe hen, hvis
man vil melde sin cykel stjålet. 75 procent af de opkald, som
politiet modtager på alarmcentralen 112, er fejlopkald. Det vil
sige, at i december måned ringede over 7000 mennesker i
Nordsjælland forkert på 112 ud af et samlet antal nødopkald på
9395.Det skriver Frederiksborg Amts Avis.- På baggrund af den
landsdækkende analyse af politisvigt, som vi foretog i august,
har vi set på, hvilke årsager, der kan være til de klager, vi
har modtaget over politiets betjening af borgerne. En af de
ting, vi har fundet ud af, har været problemer med
telefonbetjeningen. I den forbindelse har vi også opdaget, at
der er et meget ringe kendskab til 112 og 114, og hvad de skal
bruges til, konstaterer pressekoordinator Henrik Suhr fra
Nordsjællands Politi.Ud over det høje antal fejlopkald til
alarmcentralen på 112 ser politiet også den modsatte
misforståelse. - Vi kan også se, at folk ringer 114, hvor de
skulle foretage et akut nødopkald på 112. Men på 114 ringer de
til den lokale politistation, og der bliver de sat i telefon-kø,
hvis linjen er optaget. På den måde får de oplevelsen af, at det
tager længere tid, før politiet kommer, siger Henrik Suhr.Det
store antal fejlopkald til 112 skyldes også, at børn leger med
mobiltelefonen, og at mobilen kommer til at ringe op, når den
ligger løst i folks lommer.