Transportministeren vil have en ny togforbindelse til Københavns Lufthavn udenom hovedbanen

Foto: TV 2 Lorry

I fremtiden skal togpassagerer fra hele Sjælland kunne stå af toget på Ny Ellebjerg station i Valby med deres kuffert i hånden og herfra tage direkte til Københavns Lufthavn uden at skulle en tur over Københavns Hovedbanegård.

Ny Ellebjerg station skal være et nyt trafikknudepunkt i Hovedstaden, og der skal etableres en ny toglinje til lufthavnen, lyder et forslag fra transportminister Magnus Heunicke (S).

- Vi har i flere år arbejdet med strategiske analyser af, hvordan vi skal investere i Danmark. Vi kan se, at der er en rigtig god samfundsmæssig investering i at lave en ny togforbindelse fra Sjælland og direkte til lufthavnen i Kastrup, siger Magnus Heunicke.

- Skinnerne findes allerede i dag, hvor de bruges til godskørsel. Men hvis man tænker smartere med nogle nye knudepunkter undervejs, kan man få rigtig god økonomi og mange passagerer flyttet, siger transportministeren.

Torsdag offentliggør Transportministeriet den samlede rapport fra flere års analysearbejde af, hvor det bedst vil kunne betale sig at investere i fremtidens veje og skinner rundt om i Danmark.

København H skal aflastes

Udgangspunktet for analyserne er, at den kollektive trafik skal vokse i de kommende år. Der skal flere tog på skinnerne og flere passagerer i togene, og derfor er der brug for at udvide kapaciteten i Hovedstadsområdet.

En udbygning af det absolutte knudepunkt i dag - Københavns Hovedbanegård - vil koste op mod 4,8 milliarder kroner, og det er for dyrt og besværligt til, at ulemperne opvejer fordelene, lyder konklusionen.

Men Ny Ellebjerg er med sine gode forbindelser oplagt som et nyt knudepunkt, der kan aflaste Københavns Hovedbanegård.

Visionen er, at S-togstationen på sigt skal være knudepunkt med forbindelse til S regionaltog, metro og letbane, og så skal den eksisterende godsbane forvandles til en forbindelse til lufthavnen for passagerne.

- Vi kan se, at hvis vi foretager de rigtige investeringer, vil det komme 50.000 togrejsende til gavn hver dag, som samlet vil spare op mod to millioner timer årligt, siger Magnus Heunicke.

Det vil koste omkring en halv milliard kroner at forvandle Ny Ellebjerg til et knudepunkt, og det forslag skal regeringen nu drøfte med forligspartierne bag aftalen om En grøn transportpolitik - V, DF, SF, LA og K.

De strategiske analyser blev netop sat i gang i forbindelse med aftalen om En grøn transportpolitik i 2009.