Foto: Lorry

Trængselskommission langt fra løsninger

24 hårdtarbejdende mennesker, der trækker i hver sin retning. Det er virkeligheden i den trængselskommission regeringen nedsatte samtidig med, at betalingsringen blev lagt i graven kort efter folketingsvalget sidste år. Det skriver DR København.

DR København har talt med flere af kommissionens medlemmer, og der er i følge dem ikke meget, der peger på, at kommissionen nogensinde finder en erstatning for betalingsringen.

- Hvis man sidder og venter på et stort udspil, der kan træde i stedet for trængselsringen, så bliver man nok skuffet, siger et medlem af kommissionen, der ikke ønsker at stå frem med navn så længe kommission stadig arbejder.

Flere medlemmer nævner kommissionens sammensætning som en af de grundlæggende hindringer for at nå til enighed, og enhedslisten medlem af kommissionen mener, at det står i vejen for en god løsning.

- Jeg frygter, at trængselskommissionen ikke vil komme op med de store løsninger, der er nødvendige, hvis vi skal løse trafikproblemerne i København, siger medlem af borgerrepræsentationen i København, Morten Kabell, der er medlem af kommissionen til DR København.

Han er ikke den eneste, der fortæller at kommissionen er langt fra målet. Et andet medlem, der heller ikke ønsker sit navn frem, fortæller, at diskussionen indtil nu har handlet om at finde fælles fodslag om, hvad trængsel egentlig er. Der diskuteres ikke løsninger på bilkøer og forurening på nuværende tidspunkt, siger han.

- Trængselskommissionen minder mere om en klassisk syltekrukke, end den minder om noget, der kan gøre noget ved problemerne, siger Morten Kabell.

Venstre var både imod betalingsringen og trængselskommissionen, og det borgerlige partis hovedstadsordfører er ikke overrasket over kommissionen trængsler.

-Det var jo himmelråbende naivt at tro, at man kunne få noget ud af det her papirmonster, siger Martin Geertsen til DR København.

Hos Venstre har forhåbninger til kommission aldrig været specielt store, og det nuværende billede er heller ikke andet end, hvad Martin Geertsen forventede.

- Med den sammensætning kommissionen har - alt fra DI Transport over FDM til NOAH Trafik og Det Økologiske Råd - så overrasker det mig ikke, at man ikke kan nå til nogen samlet udtalelse, siger Martin Geertsen.

Transportminister Henrik Dam Kristensen forsvarer sig mod kritikken og afviser blankt, at der ikke kommer konkrete bud på løsninger, når kommissionen skal aflevere første udkast til løsningskatalog d. 1. januar næste år.

- Jeg føler mig ret overbevist om, at hovedlinjen i det kommissionen kommer med, er noget som de fleste af os kan se er indlysende og måske lidt overraskende og anderledes løsninger. Så skal vi efterfølgende også sikre, at de bliver ført ud i livet, og det kræver en kombination af økonomi og vilje. Men så er der dejlig fast arbejde til os politikere, siger Henrik Dam Kristensen til DR København.