Tingbjerg-rektor efterlyser gratis frokost til elever

Nyt norsk studie viser, at gratis frokost til folkeskoleeleverne udjævner sociale udfordringer.

Det er måske ikke raketvidenskab, men nu slår en norsk undersøgelse fast, at gratis frokost i folkeskolen kan være med til at give børnene mellem 10-12 år lige vilkår i skoletiden.

Som et forsøg har tre norske klasser med 10-12-årige i et år fået serveret gratis brød, pålæg, frugt og grønt til frokost – og resultatet blev, at eleverne uden højtuddannede forældre fik en sundere frokost, samtidig med at sociale lærings- og sundhedsudfordringer blev udjævnet

quote Jeg vil hilse det velkomment, hvis politikerne udvikler et skolesystem med en god, sund madordning

Marco Damgaard, skoleleder, Tingbjerg Skole

På Tingbjerg Skole i København kender man alt til, hvilken rolle mad spiller i folkeskolen.

Derfor håber man nu også på baggrund af den norske undersøgelse, at SF og Enhedslisten, som før valget talte for gratis frokostordning som forsøg i folkeskolen, stadig vil kæmpe for ordningen.

- Jeg synes, det lyder fornuftig. Jeg er selv tilhænger af det, og vi kender det jo fra daginstitutionerne. Jeg vil hilse det velkomment, hvis politikerne udvikler et skolesystem med en god, sund madordning, lyder det fra Marco Damgaard, der er skoleleder på Tingbjerg Skole.

- Jeg tror, vi kender det selv som voksne. De dage, hvor vi ikke får spist ordentligt eller sundt nok, så fungerer vi ikke så godt. De her børn, de skal lære noget og udvikle sig, og samtidig skal de være sammen med 25 kammerater på en god måde. Så sund kost og en sund madkultur, det betyder noget, siger han.

Løfter kortuddannedes børn

De har allerede haft elever, som har fået tilskud til gratis mad i skolen gennem Københavns Kommune, derfor ved Marco Damgaard, hvor vigtigt god kost i skoletiden er.

quote Vi ser en større lighed og en større mulighed for lighed mellem eleverne, til at kunne klare sig godt i skolen

Marco Damgaard, skoleleder, Tingbjerg Skole

- Vi har børn, der er mere læringsparate, som trives og har energi til skoledagen. Vi kan se, at der førhen, hvor det var madpakker, eller måske ingen mad for de familier, der er hårdest ramt, giver det problemer for skoledagen, fortæller han.

 - Undersøgelsen giver god mening, men den bakker bare op om det, vi ser. Vi ser en større lighed og en større mulighed for lighed mellem eleverne til at kunne klare sig godt i skolen og udvikle sig, siger Marco Damgaard. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik