Teknik- og miljøborgmester: Ja til boligø - nej til havnetunnel

Teknik- og miljøborgmester i København, Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten hilser den ny bydel velkommen, men ikke havnetunnellen.

Enormt projekt præsenteret: København får ny bydel på kunstig ø med havnetunnel og metro. Foto: Transport-, bygnings- og boligministeriet

Der skal bygges en helt ny bydel på en kunstigt anlagt ø ud for Refshaleøen, med en havnetunnel mellem Refshaleøen og Nordhavn. Denne skal forbinde både metro og biler. Navnet er Lynetteholmen.

Det kom fredag formiddag frem, da en stribe ministre sammen med overborgmester Frank Jensen, Socialdemokratiet, præsenterede planerne for en storstilet byudvikling af København.

Læs også Enormt projekt præsenteret: København får ny bydel på kunstig ø med havnetunnel og metro

Teknik- og miljøborgmester i København, Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten hilser den ny bydel velkommen:

- København vokser eksplosivt i disse år. Det har sat byen under pres på grund af manglen på billige boliger og grønne områder. Samtidig står vi med en bunden opgave med at sikre byen mod kommende stormfloder på grund af klimaforandringerne.

- Derfor er Enhedslisten som udgangspunkt positiv over for tankerne om Lynetteholmen. Men i det videre arbejde vil vi insistere på, at københavnerne bliver hørt og får indflydelse på projektet. Det skal sikres, at projektet ikke skader havmiljøet, siger Ninna Hedeager Olsen, men tilføjer:

- Og så vil vi insistere på, at havnetunnellen bliver pillet ud af ligningen.

Først og fremmest skyldes Enhedslistens modstand mod havnetunnellen, at en havnetunnel samlet set vil øge blitrafikken i København, oplyser teknik- og miljøborgmesteren. Det harmonerer ikke med Københavns ambition om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad.

Læs også Her er planerne: Det skal du vide om Københavns nye ø

Radikale enige

Også De Radikale på Københavns Rådhus lader til at være skeptiske over for havnetunnel-delen af det store projekt.

- Jeg er ikke så stor fan af havnetunnel-delen. De (regeringen og overborgmesteren, red.) kalder det et kinderæg. Må man ‘nøjes’ med klimadelen og boligerne?, skriver gruppeformanden på twitter.

Skal ikke blive VIP-projekt

Derudover stiller Ninna Hedeager Olsen sig kritisk over for andelen af almenboliger, der opføres blandt de 20.000 boliger på Lynetteholmen.

- Det er ikke nok. Hvis vi skal sikre, at billige almene boliger og gode grønne områder bliver de bærende elementer ved en ny boligø, er det afgørende, at alle grundene ikke skal sælges til markedspriser.

- Sker det, bliver der tale om endnu et VIP-projekt, hvor mennesker med almindelige indkomster ikke får nogen adgang, og hvor omkostninger til at skabe gode grønne områder vil være for store for kommunen. Derfor bør byudviklingen alene bidrage til at finansiere den nødvendige metroforbindelse, siger Ninna Hedeager Olsen.

Det ventes, at Lynetteholmen kan stå færdig i 2070. Håbet er, at de første boliger kan begyndes opført i 2035.

Læs også Se billederne af Københavns nye bydel: Sådan skal Lynetteholmen se ud

04:17

Video fra pressemødet i statsministeriet: Planerne for Lynetteholmen offentliggøres.

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik