Taxachauffører kræver ulovlig pant af kunder

Hvis du har tabt din pung, eller hvis taxaens dankortautomat ikke virker, når du skal betale for turen, kræver taxaselskaberne, at du lægger en pant.

Panten kan så indløses, når regningen er betalt. Det kan være alt fra en telefon til et sygesikringsbevis, men det er ifølge Forbrugerrådet ulovligt. Det skriver P3Nyheder

-Hvis man er i en situation, hvor man for eksempel opdager, at ens kreditkort er blevet stjålet og ikke kan betale på stedet, må man finde en anden ordning. Men man kan ikke kræve, at forbrugeren skal lægge telefon eller andet i pant. Hvis chaufførerne gerne vil gøre udlæg i forbrugerens ting, så må de gå forbi fogeden, siger Tina Dhanda, der er jurist i Forbrugerrådet, til P3Nyheder.

Følger bare reglerne

Det er ikke fordi, chaufførerne prøver at snyde kunderne, når de kræver den ulovlige pant. De følger bare det kørselsreglement, som gælder for taxaområdet. Men det kan ifølge Tina Dhanda ikke bruges som undskyldning:

- Det er underordnet, hvad der står i deres reglement, for når jeg som forbruger stiger ind i en taxa, så er jeg ikke bekendt med, hvad der står i Taxanævnets reglement. Jeg har ikke på forhånd indgået en aftale om, at de må tage min telefon i pant, siger hun.

Pant som betaling for turen er kun lovligt, hvis aftalen er fuldstændig frivillig. Kan det ikke lade sig gøre, kan kunden ifølge Tina Dhanda kun gøre én ting, nemlig at underskrive en erklæring om, at man skylder for turen.

-Man skal bare kunne legitimere, hvem man er, så chaufføren er sikker på at få sine penge, siger hun.

Ingen nye regler

Den model synes Dansk Taxi Råd, der er landets største brancheorganisation for taxivognmænd, er meget besværlig for chaufførerne rent juridisk set. Og i det hele taget undrer man sig over udmeldingen fra Forbrugerstyrelsen.

Dansk Taxis Råds direktør Trine Wollenberg mener, at chaufførerne bare følger loven.

-Jeg forstår det slet ikke. Jeg vil selvfølgelig gerne have en dialog med Forbrugerrådet om, hvor det ulovlige er i det her, for reglerne har hjemmel i Taxaloven, siger hun.

Og Forbrugerrådets udmelding får heller ikke Dansk Taxi Råd til at gøre tingene meget anderledes i fremtiden:

-Vores klare anbefaling er, at pant, det er noget man tager, hvor kunden ikke kan betale. Hvis det er teknikken, der driller, må man finde en anden løsning og køre kunden hen til nærmeste hæveautomat, siger Trine Wollenberg til P3Nyheder.