03:00

Cykeltrafikken i byen er steget med 68 procent inden for de seneste 20 år - Faktisk kører der i dag flere cykler på gaderne i Indre by, end der kører biler. Problemet er bare, at det ikke er dem alle sammen, der bliver cyklet på. Mange steder i byen flyder det med efterladte cykler. Video: TV 2 Lorry

Stephan rydder op i Københavns cykelkaos

Et stigende antal af cyklister i København betyder, at flere cykler efterlades af deres ejermand rundt omkring på stationerne. Stephan Mounier er en såkaldt "Cykelbutler", der forsøger at rydde op i cykelkaosset.

Stephan Mounier er på job på Nørrebro Station. Ifølge ham selv har han cykler på hjernen.

Nørrebro er klart et af de værste steder. Jeg tror, vi fjerner 100 cykler om måneden i snit.

Stephan Mounier, cykelbutler for Københavns Kommune

Han er nemlig "cykelbutler" og er derfor i fuld gang med at sætte mærkater på cykler for Københavns Kommune. Et led i en endeløs oprydning af flere tusinde cykler, som hvert år efterlades rundt omkring på de københavnske metro- og S-togs-stationer.

Og selvom problemet med efterladte cykler er stort i hele København, er det nu alligevel på en speciel rute, der plejer at være ekstra travlt.

SEND OS DIT CYKELKAOS

Oplever du, at der er kaos, hvor du parkerer din cykel?
Så tag et billede af det og send til TV 2 Lorry på vores mail redaktion@tv2lorry.dk.

- Der er gevinst alle steder, men Nørrebro er klart et af de værste steder. Jeg tror, vi fjerner 100 cykler om måneden i snit, siger Stephan Mounier til TV 2 Lorry.

Nørrebro er derfor også et af de eneste steder Stefan Mounier og hans makker mærker op én gang om måneden. Ellers plejer der at gå tre til fire måneder mellem hvert sted. 

Læs også Anden gang på én måned: Ældres specialcykler stjålet

Gribbene fjerner cykler efter en måned

Og selvom Stephan Mounier kun står for at rydde op på de københavnske metro- og S-togs-stationer, er der lang vej til målet. I dag har han været på arbejde siden klokken 04.30. 

Sådan ser tapen ud, der klistres omkring cyklernes håndbremser. Foto: TV 2 Lorry

- Vi tager cyklerne fra den ene ende af byen til den anden, indtil der ikke er flere. I går mærkede vi 3.600 cykler, og i dag regner vi med at nå 2.000, siger Stephan Mounier og smiler.

Når han og hans makker finder cyklerne, sætter de et rødt stykke tape om bremsen på styret. Cyklerne lader han stå en måned med mærkat på, og hvis ikke ejermanden er dukket op for at generobre sin cykel, bliver den fjernet af Stephan Mouniers kolleger, der går under navnet "gribbene". De sender cyklen videre i systemet. 

Læs også Camilla efterlyser cyklist: "Jeg vil ikke skælde ud"

Et job, der giver mening

Stephan Mounier er glad for, at der bliver taget mere og mere initiativ til at få bugt med de mange herreløse cykler. Efterladte cykler er nemlig et stort problem i København. Ifølge Københavns Kommune indsamlede man i 2016 i alt 11.050 efterladte cykler i København. Og selve jobbet falder da også helt i Stephan Mouniers smag.

- Jeg er glad for mit job. Man kommer ud og får frisk luft, og man er træt, når man kommer hjem, siger Stefan og fortsætter. 

- Vi har selv fået masser af medbestemmelse. Det er et dejligt job, fordi man kan se forskellen, når man kommer ud dagen efter oprydningen.

Læs også Godt nyt: Færre cykeltyverier end nogensinde

Ifølge ham er de fleste glade for hans indsats, og derfor ser han altid frem til sin arbejdsdag med et smil på læben.

Når Stephan Mouniers dag er omme, kan ham og hans makker se frem til endnu et oprydningsarbejde i morgen, som starter på Østerport Station.

De mange efterladte cykler sendes til politiets cykellager på Amager, hvor de cykler, der stadig duer til noget, blandt andet sælges på auktion. 

Læs også Hærværk for 100.000: Nu bliver bycykler fjernet i Brønshøj