Lige nu er mange småbørn i hovedstadsområdet udfordret på motorikken - for eksempel når de skal løbe slalom eller håndtere en bold.
Og når børn ikke har en god kropsfornemmelse, går det ud over deres indlæring og deres sociale kompetencer.
- Alt for mange børn har motoriske problemer, og det er alvorligt, siger Bjørn Holstein, børnesundhedsforsker, Statens Institut for Folkesundhed, SDU til TV 2 Lorry.
Men i flere kommuner i hovedstadsområdet har de succes med at bekæmpe den svage motorik hos småbørn.
I Høje-Taastrup Kommune har de netop nu igangsat et fire-årigt projekt, som skal styrke motorikken hos de 0-3-årige børn, mens de i Roskilde og Køge Kommune tilbyder forskellige bevægelsesforløb for børnehaver sammen med de lokale idrætsforeninger.
Man kan få rigtig gode fremskridt med relativt beskedne indsatser.
- Vi ser en udvikling af, at de bliver bedre motorisk, men de bliver også bedre til at indgå i sociale kontekster, siger Birgitte Pihl Mathiassen, afdelingsleder i Børnehuset Hobbitten i Roskilde.
Dårlig motorik har alvorlige konsekvenser
Styrkelsen af den motoriske udvikling er betydningsfuld, for ifølge en undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed har hvert tredje barn i Danmark udfordringer med motorikken, inden de starter i skole.
Og det kan få alvorlige konsekvenser, hvis børn ikke har en motorik, der er alderssvarende.
- De trives dårligt, de er ikke med i legen, de bliver mobbet og så har det nogle langtidsvirkninger som er uheldige. De lærer ikke ligeså godt som børn med god motorik, det bringer dem bagud i skolen og de får ikke udnyttet deres evner ordentligt, siger Bjørn Holstein og tilføjer:
- Der er stor risiko for, at de udvikler nogle ubehagelige psykiske symptomer med angst, depressioner og lav livskvalitet. De kommer let udenfor i det sociale spil i en skole, og det påvirker deres liv op i voksenlivet.
De bliver rigtig gode til at mestre kolbøtter og vejrmøller.
Selvom konsekvenserne er alvorlige, så er det ifølge Bjørn Holstein muligt at gøre noget ved det.
- Man er slet ikke værgeløs. Det er et tema, hvor man kan få rigtig gode fremskridt med relativt beskedne indsatser, siger han.
Flere kommuner forsøger at løse problemet
Motoriske indsatser er netop noget, som daginstitutionerne i hovedstadsområdet har fokus på, viser en rundspørge til alle kommunerne i TV 2 Lorrys sendeområde.
I alle de fremhævede kommuner arbejder de med motorik eller screener børnenes motoriske færdigheder.
I Frederikssund Kommune er mange af daginstitutionerne såkaldte bevægelsesinstitutioner.
I Fredensborg Kommune kører flere institutioner børneyogaforløb, og i Høje-Taastrup Kommune har man nu igangsat et fireårigt projekt, støttet med flere millioner, som skal styrke den motoriske udvikling hos de alleryngste - de 0-3-årige børn.
- Jo tidligere vi starter, jo bedre kommer vi også i gang. Og hvis vi ikke kommer i gang tidligt, kan vi risikere at have et efterslæb, og så er børnene tabt fra start, og det skulle vi jo nødig ende ud i, siger Merete Scheelsbeck, Konservatives formand for Fritid og Kulturudvalget i Høje-Taastrup, til TV 2 Lorry.
Formålet er også, at indsatsen skal involvere alle voksne i børnenes liv.
- Vi skal gøre det hele vejen rundt, sådan så det ikke kun er en opgave for det pædagogiske personale, men det også er en opgave, hvor vi klæder forældrene bedre på, vi får sundhedsplejersken ind over og går hele vejen rundt om børnene og får fokus på, at de skal udvikle deres motoriske evner, siger Merete Scheelsbeck.
Køge Kommune og gymnastikforeninger løser problem
I Køge Kommune har man succes med, at de lokale idrætsforeninger er med til at køre bevægelsesforløb. I Køge er det de lokale gymnastikforeninger, som er med til at træne børnehaver og vuggestuer.
- Jeg har lært og hoppe, slå kolbøtter og hoppe på trampolin, siger Rebaz på fem år til TV 2 Lorry.
I gymnastikcenteret i Køge deltager 25 daginstitutioner med 430 børn, der hver uge kommer ned for at boltre sig i redskaberne.
Alt for mange børn har motoriske problemer, og det er alvorligt
- De har svært ved at hinke, de har svært ved at få hovedet nedad - i det hele taget blive moslet rundt med, siger Hanne Marie Nielsen, instruktør, Gymnastikforeningen Køge Bugt.
Børnene skal igennem en række forskellige øvelser i løbet af en time og et kvarter.
- Jeg elsker det bare sådan. Det er så vildt at være her, siger Nohr på fem år.
Bedre motorik og bedre koncentration
Selvom børnene måske ikke selv er bevidste om projektets dybere formål - at styrke dem motorisk, så ser instruktøren klare resultater.
De er gode til at tage imod en besked, de bliver stærkere og bliver også mere udholdende.
- I løbet af de 35 uger, hvor de er her, ser vi en udvikling fra, at de ikke tør hoppe ned i pomfritgraven til, at de kan de lave en salto, når de er færdige her. De bliver rigtig gode til at mestre kolbøtter og vejrmøller, siger Hanne Marie Nielsen.
Projektet styrker ikke kun børnenes motorik, der er flere sidegevinster.
- De er gode til at tage imod en besked, de bliver stærkere og bliver også mere udholdende. I og med at de prøver tingene igen og igen, får de også koncentration og fordybelse, som gør, at de kan koncentrere sig bedre - noget de kan tage direkte med i skolen, siger Hanne Marie Nielsen.