Skole bruger mobilhoteller: ”De skal løsrives fra telefonen”

Flere og flere folkeskoler går så meget op i at inkludere mobiltelefonen i undervisningen, at kurser i digital dannelse er efterspurgt blandt mange.

Mikkel Thisted Rosenstand sidder midt i matematiktimen på Vallerødskolen i Rungsted Kyst.

For bare 10 minutter siden afleverede han, sammen med resten af klassen, sin telefon i mobilhotellet på lærerens kateder.

Reglen for 7. klasserne her på stedet er nemlig, at de ikke må have deres telefoner i timerne.

- Om morgenen når læreren kommer ind, skal vi aflevere mobilerne i en kasse, der står på lærerens bord, siger han.

Og reglen, som lærerteamet for 7. årgang har besluttet, kan eleverne godt forstå, selvom Mikkel godt kunne tænke sig, at han måtte have sin telefon på sig nogle gange, så der ikke sker noget med den.

Ikke kun hvornår - også hvorfor

Udover at lave klare regler for brug for mobiltelefonen i undervisningen, går skolen også meget op i at tale med eleverne om digital dannelse. Og her kan digital dannelse både vise sig i det etiske aspekt og det mere fysiske.

Feline Foged Haukohl fra 7.A bliver distraheret, når mobilen bipper.

- Vores lærere har talt med os om, hvordan vi skal opføre os, når vi er på internettet. Og vi har fået lektier for, hvor vi skal læse om det, og så har vi hørt om andres oplevelser, fortæller Mikkel Thisted Rosenstand.

Da skolen gik i gang med den store mobilsnak, rakte snakken pludseligt længere, end de havde regnet med.

Nu handler det ikke længere kun om, hvornår eleverne skulle have mobiltelefonerne på sig; Elevernes adfærd på nettet er også væsentligt.

 

- Vi vil gerne uddanne og danne de unge mennesker til, at de selv kan finde ud af at håndtere, hvornår det er en god idé at bruge en mobiltelefon, og hvornår det ikke er, siger skoleleder, Michael Geilager.

Løsrivelse fra mobilen

Skolelederen mener ikke, det nytter noget med et komplet mobilforbud. Han mener i stedet, det handler om at hjælpe eleverne til at løsrive sig fra mobiltelefonen.

Mange skoler er begyndt at interessere sig for emnet, og derfor bliver flere lærere sendt på kurser i digital dannelse.

Det synes de i Danmarks Lærerforening er en god idé.

- Det er noget, man er nødt til at forholde sig til. Hvordan er det, vi bruger mobilerne? Hvornår skal de være fremme, og hvornår skal de ignoreres?, fortæller formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, Jeanette Sjøberg.

Hjernene først - så mobilerne

Men ikke alle deler den holdning.

Imran Rashid, der er læge og kritisk over for vores mobilbrug, mener ikke, vi kan danne elever digitalt, før de er dannet menneskeligt.

Imran Rashid giver ikke meget for Vallrødsskolens undervisning i digital dannelse.

- De skal jo lære at kunne bruge den her computer først, før de får stukket en digital computer i hænderne, som andre vil have dem til at bruge på bestemte måder, fortæller Imran Rashid, mens han peger sin finger mod sin hjerne.

Han mener i stedet, vi skal tage afstand fra mobiltelefonen og bruge det, som vi alle er skabt med – nemlig vores fem sanser.

- Vi har vores fem sanser, og det er dem, jeg mener indgår som en del af den menneskelige dannelse, før vi får stukket et redskab i hånden.

Men skolelederen mener, han har en virkelighed nu og her, som han er nødt til at handle på.

- Eleverne er allerede på et tidligt tidspunkt kommet i den digitale verden, hvor de får devices, og det må vi forholde os til som skole og sammen med deres forældre, siger han. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik