P-firma tjener dobbelt: Sender regningen fra et skrivebord til et andet

Når parkeringsfirmaet Cityparkering uden varsel sender en bøde til inkasso, så tjener de 500 kroner ekstra. De ejer nemlig også inkasso-firmaet.

Parkeringsfirmaet Cityparkering tjener 500 kroner, når de sender en parkeringsbøde videre til inkasso.

Firmaet ejer nemlig også inkassofirmaet, som opkræver 500 kroner i gebyr for at inddrive gælden.

De to bilister Justice Mooghen og Johnny Bøgebjerg har begge oplevet at få en parkeringsbøde, som uden varsel blev sendt videre til inkasso af parkeringsfirmaet Cityparkering.

Begge bilister havde gjort indsigelse overfor den bøde, som de fik. Og begge forklarer, at de hverken fik svar på deres indsigelse eller rykkeropkrævninger, før de pludselig fik en opkrævning fra inkassofirmaet Protego.

quote Da jeg undersøgte inkassofirmaet, så fandt jeg ud af, at den havde fuldstændig samme ejer som Cityparkering.

Jusitice Mooghen, bilist

Begge undrede sig over Cityparkerings forretningsmetoder. Og da Justice Mooghen søgte på de to selskaber, så fik hun sig lidt af en overraskelse.

- Da jeg undersøgte inkassofirmaet, så fandt jeg ud af, at den havde fuldstændig samme ejer som Cityparkering, fortæller Jusitice Mooghen til TV 2 Lorry.

Ejeren hedder Peter Eliassen. Hver gang hans firma Cityparkering sender en sag hurtigt videre til inkassofirmaet Protego, så tjener hans koncern 500 kroner ekstra. 

Også Johnny Bøgebjerg havde en mistanke om, at der var forbindelse imellem de to selskaber. Så Justices Mooghens opdagelse af, at de to selskaber har samme ejer er ikke en decideret overraskelse.

- Det stemmer meget godt til den formodning, som jeg havde, siger han til TV2 Lorry.

73 bilister pålagt inkasso-gebyr ved fejl

I en mail til TV 2 Lorry fastholder Peter Eliassen, at Cityparkering har sendt afgørelsen på klagen til Justice Mooghen, og at den derfor burde være nået frem, hvis Justice Mooghen ellers har oplyst den korrekte email-adresse. Cityparkering forklarer, at de har oplevet, at bilister oplyser forkert email-adresse. 

SÅDAN KLAGER DU OVER EN URIMELIG BØDE:

Hvis du har oplevet, at få en urimelig parkerings bøde, så er der hjælp at hente. 

For ganske nylig har Parkeringsbranchen nemlig fået deres helt eget klagenævn.

 

Kilde: Parkeringsklagenævnet

Justice Mooghen afviser at have oplyst en forkert email-adresse og påpeger, at Cityparkering må have den korrekte adresse, idet de har sendt to andre emails til hende, som er nået frem. 

I sin mail skriver Cityparkerings ejer Peter Eliassen også, at Cityparkering tidligere har haft et problem med, at deres emails ikke nåede frem, fordi de som dokumentation havde vedhæftet billeder, som var over fem megabyte.

Det gav nogle modtagere problemer, fordi de ikke kunne modtage så store emails.

I alt har 73 personer fået den slags emails med store billeder. Men ifølge Peter Eliassen er problemet nu løst, og de kunder, der ikke har modtaget bødevarslet på email har fået annulleret inkassogebyret. 

Johnny Bøgebjerg mener ikke, Cityparkerings forretningsmetoder er i orden
Johnny Bøgebjerg mener ikke, Cityparkerings forretningsmetoder er i orden
Foto: Sebastian Bindesbøll Møller / TV2 Lorry

Fra et skrivebord til et andet i samme koncern

Johnny Bøgebjerg undrer sig især over, at man kan tjener 500 kroner ekstra ved at sende sagen videre fra et skrivebord til et andet i samme koncern.

- Det hører ikke til. Jamen jeg er alt for civiliseret til at sætte de ord på, siger Johnny Bøgebjerg.

I forhold til at tjene penge både på parkeringsservice og inkasso, skriver Peter Eliasen:

”Som ejer ønsker vi at have så stor en indflydelse på, at hele sagsbehandlingen forløber korrekt. Dette sikres bedst ved at holde hele forløbet i samme koncern. Dette er også tilfældet for de fleste andre større aktører i parkeringsbranchen.” 

Se hele Peter Eliassens mail her:

 
 

Forbrugerrådet Tænk understreger, at der ikke er noget ulovligt i, at Cityparkering, og andre parkeringsselskaber, har deres eget inkassofirma.

Men de mener, at 500 kroner oven i en parkeringsbøde er et meget højt beløb.

- Man kan spørge sig selv, om det faktisk koster dem 500 kroner at sende sagen fra et kontor til et andet i deres selskab. Der skal jo også være en rimelighed i gebyrets størrelse i forhold til de udgifter parkeringsselskabet faktisk har, siger Vagn Jelsøe, som er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk. 

Vagn Jelsøe undrer sig over inkassogebyrets størrelse

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik