Foto: Lorry

S-SF: Nul skattefradrag for betalingsring

Pendlere, som skal gennem betalingsringen rundt om København, vil ikke få skattefradrag. Eksperter undrer sig.

I modsætning til broafgiften over Storebælt får pendlere ikke noget skattefradrag for bompengene ved den københavnske betalingsring. Det fastslår Socialdemokraterne og SF.
Partierne vil ikke give et særskilt fradrag til bilister, der til og fra arbejde passerer betalingsanlægget ved den betalingsring, som en rød regering planlægger at oprette rundt om København, skriver Berlingske.
- Idéen er jo, at vi vil have mindre trængsel i København, og vi bruger bompengene som en adfærdsregulerende afgift. Hvis man giver fradrag for det efterfølgende, virker det jo ikke, siger SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr.
Månedskort bliver 40 procent billigere og klippekort bliver 25 procent billigere i hovedstadsområdet, tilføjer Pia Olsen Dyhr.
Flere fremtrædende uafhængige skatteeksperter undrer sig dog:
- Det er jo en politisk beslutning, men det er ikke i overensstemmelse med de sædvanlige principper, man bruger for kørselsfradrag, siger tidligere formand for Ligningsrådet Lida Hulgaard til Berlingske
Han påpeger, at skattefradraget på 90 kroner til pendlere, der kører over Storebælt, har til hensigt at øge mobiliteten på arbejdsmarkedet.
Økonomiprofessor Bo Sandemann Rasmussen fra Aarhus Universitet peger også på risikoen for, at nulfradraget kan gå ud over mobiliteten og væksten.
Skatteminister Peter Christensen (V) mener, at betalingsringen først og fremmest går ud på at "hive penge op af bilisternes lommer". Og i Dansk Industri mener branchedirektør for Transport og Infrastruktur, Michael Svane, at pendlere og firmaer går glip af "et meget stort millionbeløb" i skattefradrag.
Også SF's fungerende borgmester i den københavnske forstadskommune Hvidovre, Niels Ulsing, mener umiddelbart, at det er en god idé, at pendlere, der er nødt til at tage bilen på arbejde, også får et skattefradrag for udgiften.