Roskildes kulturtilbud er svage

Roskildes kulturliv påvirkes i den grad af København. Det viser en ny rapport, som Center for Oplevelsesforskning på RUC er kommet med.

Rapporten konkluderer, at Roskilde nyder godt af
den tætte placering på hovedstaden, men samtidig giver det også
store problemer for byen på det kulturmæssige område, skriver
DAGBLADET Roskilde.- Hvis folk skal bruge et tilbud i Roskilde,
så skal det, byen tilbyder, virkelig være stort, ellers drukner
det i de tilbud, som København har at byde på. Roskilde skal
mere end andre byer være oppe på mærkerne. Byen får nok de
tilflyttere, den skal, men deres kulturforbrug ligger for en
stor dels vedkommende uden for byen, siger professor i
erhvervsøkonomi Jon Sundbo, som er medforfatter til rapporten
»Udvikling i provinsbyer baseret på oplevelsesøkonomi og den
kreative klasse«.- Man kan sige, at Roskildes geografiske
placering både er en velsignelse og en forbandelse. Mange folk
fra den kreative klasse bosætter sig i byen, fordi byen ligger
geografisk godt i forhold til deres arbejde og kulturlivet
København. Bagsiden af medaljen er, at mange af indbyggerne
omkring Roskilde ikke oplever byens kulturliv som en magnet, men
lige så gerne tager ind til København for at blive underholdt,
siger Jon Sundbo.Han mener det giver Roskilde en stor
udfordring.- Fritids -og kulturtilbud i Roskilde kan ikke nøjes
med at være gode. De skal være virkelig gode, ellers gider folk
dem ikke, og tager til København, lyder den lidt bekymrende
melding.Samtidig gør beliggenheden ifølge Jon Sundbo, at det
ikke er lige så nemt at tiltrække virksomheder, som det er for
de tre kommuner Roskilde er blevet sammenlignet med i rapporten;
Nykøbing F., Svendborg og Horsens.- Hvis en virksomhed virkelig
gerne vil til Svendborg, så er der ikke så mange alternativer.
Får en virksomhed kik på Roskilde, er der mange steder i
nærheden, som valget også kan falde på. Ligger virksomheden i
forvejen i Storkøbenhavn, så skal der rigtig, rigtig meget til
før den flytter til Roskilde, siger han.Rapporten ser specifikt
på, om kultur- og oplevelsestilbud kan være et lokomotiv i en
byudvikling.- Det er ikke tilfældet med Roskilde. Festivalen
trækker sit, men det er kun en uge om året. Der er ved at komme
andre tiltag i byen, mange med udspring i festivalen, men byen
er ikke lykkedes med at tiltrække noget andet stort, som kan
sætte den på oplevelsernes landkort. Musiconvalley og det nye
center for oplevelsesøkonomi vil afgjort været et skridt på
vejen. Det er en saltvandsindsprøjtning. Men formentlig ikke
nok, siger han.