Roskilde Bank siger nej til hver anden kunde

Opbremsningen i den danske økonomi mærkes ny tydeligt i Roskilde Bank. Administrerende direktør Søren Kaare-Andersen forklarer, at banken siger nej til 50 og 75 procent af dem, som gerne vil være nye kunder i banken.

Det skyldes ikke, at vi ikke ønsker nye kunder. For det gør vi,
men de der er rundt og lede efter et pengeinstitut nu, er i
stigende grad kunder, som allerede har fået nej andre steder. Og
det er et typisk tegn på, at de danskere, som har den svageste
økonomi, er under pres, forklarer Søren Kaare-Andersen.Han mener
dog ikke, at der er udsigt til en alvorlig økonomisk krise. -
Den helt almindelige danske gennemsnitsfamilie med orden i
økonomien er ikke i fare for en alvorlig krise. Men der er ingen
tvivl om, at den helt store forbrugsfest er forbi nu. Tiden er
inde til at spørge sig selv, om sommerferien kan gøre lidt
billigere, om det skal være den dyre fladskærm og om ikke
renoveringen af køkkenet skal udskydes på ubestemt tid, siger
Søren Kaare-Andersen.Samme melding lyder fra bankekspert Bjarne
Jensen fra BJ Consult. - Et andet sted, hvor det afslører sig,
er væksten i de hurtige - men dyre - lån. Det er der nogle
kunder søger hen, når alle bankerne har sagt nej. Her kan folk
optage lån, uden banken får noget at vide, siger Bjarne
Jensen.Men ligesom Søren Kaare- Andersen mener han heller ikke,
at den danske gennemsnitsfamilie er i fare.- Der er det kun
arbejdsløshed, skilsmisse eller dødsfald, der for alvor kan true
økonomien, siger Bjarne Jensen.Udover kunder, som allerede har
fået nej i andre banker, forklarer Søren Kaare-Andersen fra
Roskilde Bank, at mange bankkunder også er begyndt at "shoppe"
rundt for at finde den billigste bank.- Og der ønsker Roskilde
Bank slet ikke at være med. For de kunder, der ønsker en billig
bank, og som alene håndterer deres økonomi via internettet og
uden personlig betjening, er der meget bedre løsninger end
Roskilde Bank. Og det fortæller vi dem, siger Søren
Kaare-Andersen.