Ritt B. vil spare millioner på bureaukrati

Københavnerne kan næste år se frem til mere og bedre service, uden at det skal koste dem ekstra i skattebetaling. Københavns overborgmester, Ritt Bjerregaard (S), er klar til et gennemgribende opgør med bureaukratiet på Rådhuset for at få frigjort et trecifret millionbeløb til budgettet for 2010. Penge, som i dag anvendes til overflødigt papirnusseri.

Først og
fremmest lægger overborgmesteren op til en markant ændring af
arbejdsgangene, så der ikke længere skal sidde højtlønnede
administratorer og udføre det samme arbejde i syv forskellige
afdelinger på Rådhuset. I stedet skal de sparede millioner på
bureaukrati overføres til f.eks. pasningsområdet, hvor
institutionerne må tage imod stadig flere børn, for at kommunen
kan opfylde pasningsgarantien. Ifølge en ny analyse, som Rambøll
management har udført for kommunen, kan København her og nu
spare mellem 161 og 177 mio. kr. på administrationsudgifter.
Især i centraladministrationenen, der bl.a. arbejder med
lønudbetaling og bogholderi på tværs af de syv
forvaltningsområder på Rådhuset, er der kæmpe gevinster at
hente, men også på områderne børn og unge, pleje og omsorg og
teknik kan der ifølge Rambøll tyndes ud i bureaukratiske
arbejdsgange og dobbeltarbejde, skriver Berlingske Tidende.
»Analysen viser, at Københavns administration er for tung, og at
vi kan gøre det bedre og billigere. Derfor skal vi nu have
konkretiseret anbefalingerne inden budgetlægningen til
efteråret. Det ville da være rart, hvis vi kunne få flere penge
og blandt andet bygge de ekstra daginstitutioner, vi har så
hårdt brug for,« siger Ritt Bjerregaard. Overborgmesteren vil
heller ikke afvise at udlicitere nogle af de administrative
opgaver, selvom sporene stadig skræmmer fra skandalen med
IT-firmaet Accenture, der i 2005 stod for lønudbetalingen til de
kommunale medarbejdere og klarede opgaven så tilpas kaotisk, at
kommunen blev idømt en bod på fire mio. kr. i Arbejdsretten,
fordi kun de færreste ansatte fik udbetalt korrekt løn. »Det
blev hundedyrt for kommunen, og man har ikke lyst til at lave de
helt store udliciteringsopgaver, men det er klart, at man skal
kigge på, om der er noget, der umiddelbart kan udliciteres. Så
vil det også være en mulighed,« siger Ritt Bjerregaard. Venstres
leder på Rådhuset, kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev,
jubler over, at bureaukratiet på Rådhuset skal på en grundig
slankekur. »Jeg er glad for, at Ritt Bjerregaard har lyttet til
det, Venstre har sagt i rigtig mange år; at der ligger et kæmpe
sparepotentiale på bureaukrati. Nu må vi i gang med de tiltag,
der skal hente potentialet ind på det løntunge, administrative
område. Men det skal ske på en måde, så borgerne ikke kommer til
at opleve serviceforringelser. Besparelserne kan i stedet gå til
bl.a. daginstitutionsområdet og renovering af idrætsanlæg,«
siger Pia Allerslev. Hverken Ritt Bjerregaard eller Pia
Allerslev kan på nuværende tidspunkt svare på, om det bliver
nødvendigt at afskedige medarbejdere, når arbejdsgangene på
Rådhuset er gjort mere smidige og dobbeltarbejde er afskaffet.
De to borgmestre har heller ingen aktuelle planer om at omsætte
besparelserne til skattelettelser.