Foto: Linda Kastrup - Scanpix

Pendlerne dropper cyklen, når de forlader København

De københavnske cyklister er glade, men én gruppe er svære at få til at hoppe på den tohjulede.

Færre københavnere vælger cyklen, når de pendler over kommunegrænsen for at gå på arbejde eller for at tage på besøg.

Det fremgår af Københavns cykelredegørelse for 2017.

Cykelredegørelsen viser, at der er nødvendigt med øgede investeringer, hvis vi skal have flere til at tage cyklen i stedet for bilen.

 

Fra 2015 til 2016 er cykeltrafikken over kommunegrænsen faldet med 15 procent, mens antallet af bilture over kommunegrænsen er steget med næsten 40.000 siden 2013.

Hver dag krydsede 558.300 bilister kommunegrænsen, mens kun 53.010 kydsede den på cykler i 2016.

Men netop her er der et  potentiale for at flytte bilister over på cyklen, mener Københavns Teknik- og Miljøforvaltning. Man ønsker at få dem til at droppe bilen, og i stedet kombinere cykelturen med offentlig transport.

Læs også Transportordfører torpederet: Nu raser han over cyklister

- Cykelredegørelsen viser, at der er nødvendigt med øgede investeringer, hvis vi skal have flere til at tage cyklen i stedet for bilen, og det er særligt vigtigt, når vi bliver så mange flere københavnerne de kommende år, siger teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell, Enhedslisten, i en pressemeddelelse med henvisning. 

Det forudses, at København vokser med omkring 1000 indbyggere om måneden frem mod 2027. 

  Foto: Københavns Kommune

Utilfredse pendlere

Forvaltningen har foreslået 23 initiativer, der vil koste 252 millioner kroner, der skal forbedre forholdene for cyklisterne - og deriblandt skal cykelparkering ved trafikknudepunkter forbedres. 

Læs også Over Den Hvide Bro: Ni navne er stadig i spil til ny cykelbro

Cyklisterne, der kombinerer cykel med offentlig transport, er nemlig mindre glade for situationen i 2016, end de var året før.

Tilfredsheden på dette område er som det eneste parameter, som forvaltningen har målt på, faldende.

Forvaltningen ønsker blandt andet at forbedre cykelparkering i Reventlowsgade i samarbejde med DSB, derudover skal parkering på de øvrige stationer forbedres, mens der skal opskaleres prototyper for cykelstativer på Lille Kongensgade. 

Læs også Ingen taxi ville køre med blinde Lene: Så kom Oliver på sin cykel

Teknik- og Miljøfudvalget godkendte forvaltningens indstilling, og de 23 initiativer skal indgå i forhandlingerne om kommunens budget for 2018.

  Foto: Københavns Kommune

Her ønsker man forbedringer på cykelområdet:

  • Blandt andet peger forvaltningen på nødvendigheden af bredere cykelstier på både Torvegade og Gothersgade.
  • Nye cykelsti på Nordre Frihavnsgade og på den uheldsbelastede Strandlodsvej.
  • Nye cykelstier som følge af etableringen af Carlsberg Byen og det kommende byggeri på Postgrunden.
  • Islands Brygge ønskes forbedringer, så området er klar til at håndtere de mange forventede cyklister på den kommende cykelbro nord for Langebro.
  • Forvaltningen ønsker at prioritere forundersøgelser af cykelforbindelser til og fra det kommende boligområde på Grønttorvet, en mulig forbindelse over banen ved Svanemøllen Kaserne samt flere forbindelser i den nye del af Sydhavn.
Kilde: Cykelredegørelsen 2017