Pendlere skal køre i gamle tog efter nytår

DSB indsætter nye tog på Kystbnanen, til gengæld indsættes der ældre togvogne på en række strækninger. Det kan betyde manglende komfort aflysninger og ventetid.

Fra januar 2009 erstatter DSB flere af landets bedste tog med
ældre modeller. Det kan betyde længere ventetid, flere
aflysninger og dårligere komfort for pendlere landet over,
skriver Politiken.
Årsagen er en kontrakt, som er indgået mellem Trafikstyrelsen
og DSB's datterselskab DSBFirst. Den sikrer ikke blot, at
datterselskabet overtager driften af togtrafik på kystbanen
mellem Helsingør og Kastrup fra årsskiftet. Men også at DSB
forpligter sig til at leje 20 af deres bedste tog ud til
DSBFirst.
Det er de nyere elektriske IR4-tog, som der på nuværende
tidspunkt findes mellem fem og ti af på kystbanen. Resten skal
findes og hentes på landets øvrige togstrækninger. For at få den
kabale til at gå op, bliver også IC3-tog flyttet og erstattet af
dårligere tog.
- De moderne tog skal hentes fra resten af Sjælland. Det
kommer især til at gå ud over lokaltrafikken mellem Østerport og
Ringsted, hvor man hele dagen får de ældre blå vogne. Og på
strækningen mellem Kalundborg og København vil IC3-tog blive
erstattet af dobbeltdækkervogne, siger Ove Dahl Kristensen,
underdirektør i DSB..
Den ommøblering vil forbedre kystbanen mærkbart, men forringe
togtrafikken på resten af Sjælland. De blåmalede såkaldte
Bn-vogne har mange år på bagen, og det kan passagererne mærke.